joydivision

Alla inlägg under december 2008

Av Peter - 29 december 2008 13:24

Hej världen!


Två dar till nyårsafton...  Då blir det fest hehe... Skum känsla... tycker inte det känns alls länge sen jag var och firade mitt första nyår utanför morsans kontroll och nu iår är det min son som ska fira själv för första gången! Det verkar som om han har en bättre syn på sprit och sånt än vad jag hade! (konstigt att jag inte känner mig en dag över 25)


Dagens betraktelse: Vad är Punk?

Såg ett program i halvvaket tillstånd som handlade om punk... Vad är egentligen punk? Är det Green day, Good Charlotte osv? eller är det Sex Pistols, Ramones och KSMB?

För mig är punken en rörelse, inte en musikstil... Punk handlar om värderingar och en sorts "Jag har nåt att säga lyssna för helvete"-inställning Jag har svårt att tänka mig ett band som Green day vara punk, ett band som är så tydligt stylade, har mängder av sponsorer, stort skivbolag och som spelas på de mest kommersiella kanalerna... Nej inställningen punk hittar vi hos artister som Lars Winnerbäck och Caj Karlsson... Artister som vägrar sälja sig till stora bolag, som vägrar låta nån mobiloperatör sponsra deras spelningar och som dessutom, UTAN hänsyn till reklamintäkter och de stora tidningarnas skriverier, säger PRECIS vad dom tänker i sina texter!


Andra bra exempel på vad punk är: Ebba grön (bästa svenska rockbandet nånsin) The Clash (Sociala texter, politiskt engagemang och en jäkla "va fan-attityd) Social distortion (Mer rock än punk men samtidigt en bra attityd) och kanske mest av alla, Joy division... Bandet som utvecklades UR den brittiska punken i slutet av sjuttiotalet och som skrev engagerande texter om livet som dom såg det utan att ha punkens kompromisslösa manglande i bakgrunden utan istället kunde använda bra melodier....


Nej slutbetraktat för idag! Take care

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards