joydivision

Alla inlägg under augusti 2010

Av Peter - 14 augusti 2010 21:09

Hallå världen!
Jag har precis avslutat en delikat måltid! Jag har ätit min mammas goda lever... FAN det lät inte så bra det där... N e j jag är inte Hannibal eller Norman Bates... Vad jag menade är att jag har ätit en delikat lever tillagad av min mamma... Den personen som gör världens godaste lever i gräddsås! Den går inte att toppa det bara är så!

Medan jag satt och mumsade på detta mjälla reningsorgan tänkte jag lite... Vad håller på att hända med svensk mat och svensk husmanskost egentligen? Än så länge är ju dom flesta trettio och fyrtiotalister virila och pigga men vad händer när dom inte finns längre?


Skolmaten är väl sorglig idag likaväl som när jag gick i skolan men jag anser ändå att skolan inte bara ska lära eleverna om matte, språk och annat utan även lära dom om svensk tradition (säger en tysk med förkärlek för korvar och surkål så kom inte och kalla mig rasist nu för då j-a!)

Ingen av mina ungar har blivit serverade lever i skolan... det tycker jag är tragiskt. Lever är bland det mest nyttiga man kan äta och dessutom är det sanslöst gott om man kan tillaga den (som morsan kan!!!). Detta har lett till att mina ungar vägrar äta lever...


Sen är det ju annan mat som inte heller serveras i skolorna... Spenat är ett exempel, tragiskt tragiskt! Korvkaka... det godaste man kan äta (nästan)


Och handen på hjärtat mina jämnåriga vänner (och även yngre då) Hur ofta lagar ni några av dessa rätter?

Kalops
Kålpudding

Dillkött

Pepparrotkött

Kåldolmar

Rullader

Lever med gräddsås

Kroppkakor

Stuvade morötter

Fläsk med löksås osv osv osv osv listan kan göras lång tyvärr... Jag får erkänna att jag inte behärskar alla delikatesserna ovan men dom flestsa gör jag då och då...


Ska sverige förvandlas till nån sorts kebabrepublik med samma matkultur som en korvkiosk? Kommer verkligen min mammas delikata lever vara en saga all om 30 år? Det verkliga slaget kom när frugan berättade att dom inte ens serverar lever på ålderdomshemmet hon jobbar på! Det betyder att jag inte ens som gamling kan få lever i framtiden!


Nej värna om husmanskosten, för den vidare... Låt oss slippa vakna upp i en framtid där pizza räknas som husmanskost och det enda man ser av lever och korvkaka är som ingredienser i skräckfilm!!



Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards