joydivision

Alla inlägg under april 2018

Av Peter - 26 april 2018 14:34

Dessa låtar är en lista över sånt jag anser att man bör ha hört minst en gång i livet... I alla fall enligt mig.

1. Motörhead - Killed by death
2. Metallica - Master of puppets
3. Bright eyes - At the bottom of everything
4. Tom Waits - Hold on
5. The Levellers - One way
6. The Hooters - Karla with a K
7. Joy division - Atmosphere
8. The Cure - Shake dog shake
9. Mundy - Galway girl
10. Lars Winnerbäck - Söndermaarken
11. Sator - Your ups gets me down
12. The Mission - Wasteland
13. Kiss . Plaster caster
14. George Thorogood - One burbon one scotch and beer
15. The Waterboya - The whole of the moon
16. Anthrax - among the living
17. Iron maiden - Where eagles dare
18. Hallows eve - Hallows eve
19. Håkan Hellström - För sent för edelweiss
20. Broder Dainel - Shoreline
21. Megadeth - Peace sells but who's buying
22. Dio . Stand up and shout
23. Krokos - Bedside radio
24. The Clash - This is England
25. Sex pistols - Anarchy in th UK
26. Ramones - Beat on the bratys
27. Led Zeppelin - Black dog
28. The Eagles - Already gone
29. Jesus and the Mary chain - Taste of Cindy
30. Falco - Jeanny
31. Geier Sturzflug - Besuchen sie Europa
32. Status Qou - Don't waste my time
33. Krator - Civilization collapse
34. Dissection - Nights blood
35. Black Sabbath - Sabbath bloody sabbath
36. BAP - Verdamp lang her
37. Van Morrison - In the garden
38. Disneyland after dark - Call of the wild
39. The Pogues - White city
40. Jimi Hendrix - Hey Joe
41. Clannad - Theme from Harrys game
42. The Waterboys - The whole of the moon
43. Judas Priest - Electric eye
44. Saxon - And the bands played on
45. Lynard Skynard - Free bird
46. Janis Joplin - Cry baby
47. The Beatles - Helter skelter
48. Gasolin - This is my life
49. Saw doctors - I useta love her
50. Oyster band - Granite years
51. Spear of destiny - Mickey
52. Gaslight anthem - The 59 sound
53. Foo fighters - Monkey wrench
54. Nirvana - All apologies
55. Pearl Jam - Alive
56. Soul asylum - Runaway train
57. Counting crowes - Mr Jones
58. Bob Marley - Redemption song
59. Van Halen - Unchained
60 - AC/DC - You shook me all night long
61. Buddy Holly - Rave on
62. Head cat - Lawdy miss Clawdy
63. Oskar Gyllenhammar - Tal för slutna dörrar
64. Magnus Johansson - Lyktmakargränd
65. Perssons pack - Sekunder i Sverige
66. Hothouse flowers - Give it all away
67. Bruce Springsteen - This hard land
68. John Cougar Mellencaamp - Pink houses
69. Jeff Healey band - The weight
70. Jackson Browne - Lives in a balance
71. Warren Zevon - Caarmelita
72. Little Steven - I am a patriot
73. Ebba grön - Hat och blod
74. Imperiet - Bibel
75. Eldkvarn - Konfettiregn
76. New order - Blue monday
77. U2 - Sunday bloody sunday
78. Conor Oberst - Baarbary coast
79. Josua Kadison - Jessie
80. Kirsty McColl - They don't know
81. Squeeze - Laballed with love
82. Simon and Garfunkel - The Boxer
83. Metal Church - Ton of bricks
84. Staffan Hellstrand - Lilla fågel blå
85. Dag Vag - Tom
86. Lisa Ekdahl - Vraket
87. Toni Holgersson - Driven av en vind
88. Naationalteatern - Rövarkungens ö
89. Flogging Molly - What's left of the flag
90. Marianne Faithful - The ballad of Lucy jordan
91. Dire Straits - Telegraph road
92. Pink Floyd - Mother
93. The men they couldn't hang - Green bacl dollar
94. John Lee Hoker m. Van Morrison - Don't look back
95. Nasty Savage - Asmodeus
96. Thin Lizzy - Thunder and lightning
97. Lou Reed - It's such a perfect day
98. Johnny Cash - Man in black
99. MSG - Into the arena
100. Rolling stones - Paint it black

100 låtar på rak arm...
Några är valda för dom är bra, andra för att dom är klassiska och en hel del är valda för att dom är viktiiga. Det finns såklart många fler favoritlåtar men dessa ska vara ett tvärsnitt av vad jag lyssnar på regelbundet...

Kommer återkommaa med mer ingående info om den musik som varit viktigast för mig genom åren. Då kör jag en låt i taget...

Av Peter - 25 april 2018 15:08

När jag började räkna upp mina 10 favoritskivor insåg jag genast att 10 skivor är omöjligt. Efter 40 år av musiklyssnande blir det betydligt mer! Jag skrev


förra gången att jag skulle försöka räkna upp 100 favoritskvor. Så här är är mitt försök... Givetvis en skiva per band och givetvis inget i ordning...


1. Metallica - Master of puppets
2. Bruce Soringsteen - Darkness on the edgge of town
3. Tom Waits - Mule variantions
4. The Pogues - If I should fall fron grace with God
5. Motörhead - No sleep from Hammersmith
6. The Waterboys - Room to roam
7. The Levellers . Levelling the land
8. Slayer - Hell awaits
9. D A D - Call of the wild
10. Dissection - Reinkaos
11. Dire Straits - Love over gold
12. Iron Maiden - Piece of mind
13. Johnny Cash - Folsom prison blues
14. Saw doctors - If this is rock n roll, I want my old job back
15. Oyster band - Holy bandits
16. Spear of destiny - Outlands
17. Bright eyes - I'm wide awake it's morning
18. Eagles - On the border
19. Lars Winnerbäck - Söndermarken
20. Broder Daniel - Cruel time
21. Håkan Hellström - För sent för edelweiss
22. Jackson Browne - Lives in a balance
23. Lisa Ekdahl - Olyckssyster
24. Joy division - Closer
25. Sex pistols - Never mind the bollocks
26. Judas priest - Screamig for vengence
27. Dio - Holy diver
28. Anthrax - Among the living
29. Kreaator - Coma of souls
30. Status quo - LIVE
31. Imperiet - Synd
32. Eldkvaarn - Svart blogg
33. Geier sturzflug - Die geier fliegen tief
34. BAP - Ahl Männer, Aalglatt
35. ccept - Breaker
36. Foo fighters - The color and the shape
37. Nirvana - Nevermind
38. Pearl jam - Ten
39. The cure - Head on the door
40. Ebba grön - Kärlek och uppror
41. Dag vag - Palsternacka
42. Pink Floyd - The wall
43 - Metal church - metal church
44. Deep purple - Made in Japan
45. Little Steven - Voice of America
46. Led Zeppelin - IV
47. Van Morrison - No guru no methid no teacher
48. The mission - Gods own medicin
49. Raven - All for one
50. Ramones - Ramones
51. Staffan Hellstrand - Regn
52. Perssons pack - Kanoner och små små saker
53. Magnus Johansson - 12 saker jag lovat att göra
54. The men thet couldn't hang - Night of a thousand candles
55. New order - Power corruption and lies
56. Saxon - Wheels of steel
57. Def Lepard - Pyromaina
58. Jeff Healey band - Mess of blues
59. Toni Holgersson - Zigenaren i månen
60. Kraftwerk - Autobahn
61. The Clash - Londom calling
62. Whitesnake - Slide it in
63. Van Halev - Van Halen
64. Sator - Stock rocker nuts
65. U2 - Rattle and hum
66. George Thorogood - Move it on over
67. Headcat - Fools paradies
68. Beatles - Let it be
69. Hothouse flowers - Home
70. The Bangles - Different light
71. The Hooters - One way home
72. Thåström - Centralmassivet
73. The byrds - CMr tamburine man
74. Jimi Hendrix - Are you experienced
75. MSG - Assault attack
76. Black sabbath - Volume 4
77. Mercyful fate - Melissa
78. The dorrs - The doors
79. AC/DC - Let there be rock
80. Megadeth - So far so good so what
81. John Lee Hooker - Best of friends
82. Rush - Exit... stage left
83. Nasty savage - Nasty savage
84. Hallows Eve - Tales of terror
85. Soul asylum - Grave daancers union
86. The Alarm - Strength
87. David Bowie - Hunky dory
88. The Clash - London calling
89. Midnight oil - Diesel and dust
90. Gary Moore - Victim of the future
91. Sisters of mercy - First and last and always
92. Jesus and Mary chain - Psychocandy
93. Exodus - Bonded by blood
94. Janis Jopliin - Pearl
95. Kris Kristofferson - Jesus Was a Capricorn
96. Thin Lizzy - Johnny the fox
97. Bob Dylan - Highway 61 Revisited
98. Blackfoot - Marauder
99. Lynard Skynard - Pronounced 'Lĕh-'nérd 'Skin-'nérd
100. Kiss - Love gun


Se där... Det toh en stund... Har skrivit ner 100 skivor som jag anser vra legendariska. Många av artisterna och grupperna har ju gjort fler klassiska skivor men jag har valt att bara presentera en skiva av varje band/artist. Jag har säkert missat några och får uppdatera efter hand...


Tänkte också börja med ett inlägg som ska heta "100 låtar man måste höra innan man dör"


Stay tuned!!

Av Peter - 21 april 2018 09:03

Jag blev taggad i ett inlägg därman skulle lägga upp sina tio favoritskivor...



Eftersom jag älskar musik och har gjort det sen jag var riktigt liten så blev det en utmaning... jag menar, tio skivor?? Det är inte mycket för ett 50årigt liv! 
Min första skiva var Status Quo - Live... köpte den som 10åring och den ligger mig fortfarande varmt om hjärtat... Sen blev det lite Kiss som jag idag knappt lyssnar på....

När jag var 13 dök Motörhead upp i mitt liv... No sleep til Hammersmith hette skivan och den ligger med på min tio i topp. Det har den alltid gjort och kommer antagligen alltid göra... Den skivan förändrade mitt liv! 

Andra händelser... när jag var 16 hörde jag Metallica för första gången... runt 1983 var det.. Det förändrade också mitt liv men inte lika mycket som Motörhead hade gjort...

Nån gång runt 1986 började jag tröttna på hårdrock och metal... Det blev för mycket patetiska band med patetiska budskap... Motörhead och Metallica var dock alltid med i mitt liv!
Nånstans där upptäckte jag nästa husgud... Bruce Springsteen... Han kom när jag var 17-18 och har stannat kvar sen dess.

Runt 1988-1993 hände det mycket i mitt musikaliska liv...

Grungen... Nirvana, Pearl Jam mfl dök upp... Punkiga band som The Pogues kom för att stanna... Ren folkmusik och folkrock som Waterboys, Dubliners, Tom Waits, Hothouse flowers osv osv... Samtidigt började jag hitta tillbaks till hårdrocken... Gamla hjältar dök upp på skivspelaren... Saxon Iron Maiden Ozzy Slayer Dio osv osv...


Det intressanta är att även om det dykt upp ny musik i mitt liv har det gamla inte försvunnit... SÅ efter ca 40 år av musiklyssnande sträcker sig min musiksmak från Lisa Ekdahl och Van Morrisson till Metallica och Motörhead... Från Johnny Cash och Social distortion till Kreator och Ramones... Jag kan lyssna på Dire straits och direkt efter slänga på Bright eyes och sen Ebba grön och njuta precis lika mycket av alla tre!!

Tyvärr är jag dålig på att hitta nya band och artister... under 2000talet har det inte blivit speciellt många nya... Håkan Hellström, Bright eyes, Foo Fighters är några exempel (jag vet att dom inte är jättenya)...

Hursomhelst... Detta är min "Tio i topp" för stunden...


Metallica - Master of puppets
Bright eyes - I'm wide awake it's morning
Motörhead - No sleep til Hammersmith
Tom Waits - Mule variations
The Alarm - Strength
Van Morrisson - No guru no method no teacher
Hothouse flowers - Home
Lars Winnerbäck - Söndermarken
Bruce Springsteen - Darkness on the edge of town
Joy Division - Closer

Det uppenbara är att samtliga av dessa band har gjort fler skivor som är lika eller nästan lika bra som dom jag valde... Sen får vi inte glömma följande:

Dire Straits, The Cure, Kreator, The Levellers, The Waterboys, Beatles, The Pogues, Johnny Cash, Iron Maiden, Ramones, Ebba Grön, Imperiet, Little Steven, The Eagles, U2, Status Quo, Metal Church, Dio, Black Sabbath, Ozzy, Magnus Johansson, Perssons pack osv osv osv i det oändliga...

Jag tror att jag skulle ha svårt att välja ut 100 favoritskivor men jag ska nog göra ett försök... stay tuned på bloggen!!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards