joydivision

Alla inlägg under juni 2012

Av Peter - 10 juni 2012 17:54

Sweden rock festival...

 

Varje år flockas tiotusentals hårdrockare i alla åldrar strax utanför Sölvesborg i Blekinge. Vad folk inte vet är vilka regelrätta svin som driver SRF år efter år. Vad grundar jag detta på? Jo följande!

1. Sweden rock festival är ett företag som drivs i Sverige av svenskar, trots detta bryter man mot varenda moralisk regel när det gäller att anställa folk. Varje år arbetar drygt 1000 ungdomar gratis på festivalen, utan mat, utan lön, utan några som helst normala regler som gäller på arbetsmarknaden.

2. De ungdomar som arbetar direkt på scenerna med att bära lådor och hjälpa till med att bygga jobbar med stora risker för sin egen hälsa också dom helt gratis. (dom fick iofs mat)

3. Min son jobbade för andra gången på srf, iår som roddare på stora scenen. Han fick jobba såpass långa pass att på ett normalt jobb skulle facket stängt arbetsplatsen. Säkerheten var obefintlig då dom jobbade med tunga lådor och hela tiden riskerade att klämma sig eller på andra sätt skada sig.


Mer fakta om Sweden rock....

Förra året omsatte sweden rock 86 miljoner kr

Vinsten fördelades mellan en handfull bolag och personer (en vinst på 27 miljoner)

Mest pengar av alla plockade festivalbolagets ordförande Peter Palmberg ut (15 milj kr)


På frågan om det är lämpligt att plocka ut de vinsterna svarar man från festivalen:

"Man kan inte sätta det i relation till vinsten. Det är ganska darrigt att på hösten sätta en budget när man ligger minus femtio miljoner kronor och inte vet om man säljer några biljetter. Jag kan lova att man inte sover så gott om nätterna då" säger Martin Forsman (presschef och delägare)


Källa:
Sveriges radio nyheter


Som gammal rockfan och festivalälskare mår jag illa när jag läser om detta. Hur en festival som sweden rock ljuger och utnyttjar ungdomar, tvingar dom arbeta monsterpass med tunga lyft och oändliga timmar bara för en biljett som dom i de flesta fall inte ens kan utnyttja eftersom dom antingen jobbar eller sover!


Jag gjorde en rolig snabbmatte när jag läste artikeln...

Vi pratar om 1000 frivilliga som jobbar på festivalen... anta att alla dom jobbar 20 timmar (nu jobbar många betydligt mer men ändå...) Anta också att dom får 100 kr/timmen... det gör 20 000 timmars arbete gånger 100 kr. Det är 2 000 000 kr + ev arbetsgivaravgift (som är låg pga de anställdas låga ålder) så säg 2,3 miljoner kr skulle det kosta att ge dom en anständig lön för jobbet... Peter festivalsnikröv... ta ut 12 mille i vinst nästa gång och GE DE FRIVILLIGA LÖN...


I min ungdom jobbade jag fackligt inom metall, ett av mina uppdrag var att tillbringa en vecka om året i borgholm och köra uppsökande verksamhet med undomar som sommarjobbade. Dvs kolla löner, skatter, avtal och säkerhet. Många gånger blev jag nästan skräckslagen när jag hörde om låga löner, dåliga arbetstider och ockrarpris på hyror på de rum dom anställda ungdomarna hyrde (av samma arbetsgivare som anställde dom) men INGENSTANS och INGEN GÅNG har jag upplevt en arbetssituation som ens vagt liknar sweden rock!


Var finns facket när dom behövs? Varför är dom inte hos de ungdomar som dom så gärna vill värva som medlemmar?


Själv har jag valt att de senaste åren bojkotta denna vidriga snikfestival som inte har ett skit med mentaliteten bakom alla stora festivaler och evenemang. Där vinsten är allt som räknas, där chefer och delägare plockar ut 27 miljoner i vinst medan dom låter barn och ungdomar arbeta både gratis och farligt!


Min stora önskan är att _ALLA_ som har mage att kalla sig hårdrockare bojkottar denna vidriga skit! Dessa löss och parasiter som drar ett skammens täcke över musiken! Ni som stöttar svinen som arrangerar sweden rock är inte värda att kallas musikälskare! För mig är ni likvärdiga med cancerspridning och i samma klass som de där skalbaggarna som lever i andra djurs avföring!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards