joydivision

Alla inlägg under mars 2013

Av Peter - 3 mars 2013 20:37

Nu är han tillbaka igen hehe... Han som häcklar sverigedemokrater, rasister, maktens buttfuckers, dokusåpor, kungahuset OCH Sweden rock festival...


För nästan ett år sen skrev jag ett blogginlägg om Sweden rock festival anno 2012... Tänkte börja med att ge en liten bakgrund!


Min son  och tre av hans kompisar hade gett sig av mot sweden rock fulla av förväntningar, dom skulle jobba där som "humpare" vid stora scenen... dom skulle jobba ca 18 tim av festivalens fyra dagar... dom skulle få träffa idoler, se galet många konserter och få en upplevelse för resten av livet! (Min son och hans kompisar är musiker, musikintresserade och framför allt hårdrockare i 18-20årsåldern)

När dom kom hem lät det annorlunda... Jag fick höra av min son som var helt slutkörd och hade värk efter en olycka. Han och hans kompisar hade fått jobba betydligt mer än de 18 timmar som det var tänkt... faktum är att dom alla fick jobba i stort sett hela festivalen med att bära tunga högtalare (utan nån info eller utbildning) någon fick klättra upp i ett torn och sköta spotlights.

Detta för vad? JO en biljett som inte kostar festivalledningen ett öre (eftersom festivalen ändå är slutsåld och dom som jobbar på festivalen verkar gå utanpå... Jämför med att dom som jobbar på mcdonalds får en gratis hamburgare om dan... det kostar egentligen inte företaget nåt mer än "råvaror")

Jag är av den åsikten att tunga fysiska jobb alltid ska utföras av behörig personal... Alltså vana råddare och inte oerfarna gymnasieungar! Nu känner ju inte jag alla som var med på festivalen och jobbade men av dom fyra min son ingick i blev två skadade (Min son lindrigt och en annan fick uppsöka sjukhus)... Det är riktigt dålig statistik... Jag blev chockad när det gick upp för mig att ingen av dom skrev en skaderapport att arkivera för framtiden... Det otäcka är att en sån skada kan komma tillbaka efter 10 eller 20 år och göra personen delvis oförmögen att arbeta... Då är det bra att ha en skriven rapport att peka på för att få lämplig ersättning för arbetsskada!


Hur som helst... Det som störde mig med sweden rock och dess ledning var följande (och jag ska skriva det enkelt och överskådligt i punktform! ;)

1. Bristfällig säkerhet...
2. Slavarbetsliknande arbeten...

3. En ledning som kammar hem 86 miljoner i vinst som anser sig inte ha råd att ta hand om säkerhet och att betala sin personal

4. Nonchalansen och okunnigheten hos ledningen...

samt en del annat! Ni som är intresserade kan gå tillbaks till förra sommaren i min blogg och läsa det jag skrev då!

Vad som hände sedan... För några veckor sen fick jag två kommentarer på den bloggen... En juvinil och totalt hjärndöd anonym kommentar (som jag av princip inte publicerar då jag inte kan svara och föra debatt med anonyma) så den bortsåg jag ifrån och raderade efter en snabb genomläsning... Den andra kommentaren kom från Martin på sweden rock... Det han skrev var väl kortfattat och sammanfattningsvis följande;
"Du har en del intressanta synpunkter, vi är jättebra människor och vi behandlar alla anställda jättebra men om det ligger nåt i din kritik ska vi givetvis ta hand om det" Sen berättade han att alla som är volontärer måste vara 18 år (vilket är rent bullshit då min son var 17 första året han jobbade där) och att srf inte har något ansvar för dom som jobbar som volontärer eftersom alla dom tillhör olika föreningar och alltså inte är srf:s ansvar. Detta tycker jag är något konstigt då det är sweden rock som kommer få stå till svars för alla olyckor som händer. Jag menar... Om Kalle 17 år skadas när han jobbar på festivalen, kommer löpsedlarna då säga "Kalle från Vischan AIF skadad vid en festival" eller kommer dom säga "Kalla arbetade på SRF, nu är han invalid"??


Hur som helst svarade jag mailet från Martin med mina egna åsikter (som av förklarliga skäl inte är speciellt vänliga mot detta fruktansvärda vinstdrivande företag som leker med ungdomars hälsa utan att ens informera om skadeanmälan och risker med jobbet) och jag avslutade med ett antal frågor som jag ville ha svar på... Närmare bestämt dessa frågor:

1. Vilken förening ansvarade för de s.k "humparna" vid stora scenen?`
2. Hur mycket betalar ni per timme och person åt föreningarna?
3. Finns det några fackliga ombud och eller skyddsombud för volentärerna?
4. Kan du skicka mig en kopia av de instruktioner ni ger personalen inför en festival?
5. Kan du säga att du är helt omedveten om att många får slavarbeta långt mer än 18 tim/festival?
6. Anmäls olycksfall på festivalen på samma sätt som vanliga arbetsplatsolyckor? (den frågan ställer jag därför att jag vet flera undomar som dels skadade sig med tunga lyft och klämtillbud och dels lyfte både fel och för tungt) Jag tänker på att såna skador kan återkomma långt fram i livet och t o m göra en person handikappad


Tyvärr fick jag inget svar från Martin hehe han tyckte inte om min ton i mailet och han tyckte framför allt inte om att jag på ett ocensurerat sätt ifrågasatte moralen i det sätt srf utnyttjar musikintresserade ungdomar. Han bestämde sig direkt för att inte fortsätta diskutera med mig... Dock talade han om för mig att jag hade fel i ett flertal punkter i mitt mail men han talade inte om vad som var fel och hur i så fall det var istället... konstigt konstigt:)


Jag har inget emot festivaler, jag har heller inget emot att ungdomar arbetar... Jag kan tänka mig själv som en av dom ungdomarna på den tiden det begav sig... jag hade garanterat varit en av dom som jobbat på festival om jag hade varit 19 år idag!

MEN och detta är ett jävligt stort men...
Jag accepterar inte att man utnyttjar ungdomar... Jag accepterar heller inte att man tummar på säkerheten medan man gömmer sig bakom idrottsföreningar som får klä skott OM det skulle hända nåt... Och framför allt... jag accepterar inte ocker... när en festival gör en vinst på 86 miljoner kr (detta var 2011 enligt sveriges radio) samtidigt som man inte betalar lön till dom som slavar eller ser till att samtliga som jobbar är 18+ eller ser till att säkerheten sköts... Med den vinsten borde srf ha råd med proffsråddare och definitivt betala en anständig lön till ungdomarna som är där!


Jag förväntar mig inget svar från Martin och de andra i ledningen för srf... det spelar ingen roll heller... Jag har förstått att min blogg iaf har satt igång nån sorts reaktion där... Det är bra! Men jag tänker inte acceptera att en liten "Metalyuppie" (med tanke på musiken och vinstintresset) försöker tala om för mig att dom är så j-a duktiga och aldrig gör några fel med sina festivaler och sin personal... Ju mer jag ser av srf desto mer förvånas jag över att dom fått hållas...

Det jag tänker göra är att prata med lite folk inom fackföreningsrörelsen... försöka få dom att intressera sig för srf och andra festivaler, gå ut och kolla ur säkerhetssynvinkel samt se till att _ALLA_ ungdomar vet vad en skadeanmälan är och varför man ska fylla i en sådan om nåt händer!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards