joydivision

Alla inlägg under juni 2009

Av Peter - 29 juni 2009 22:34

Ja ibland är det skoj att sammanfatta saker man har gjort eller sett... tänkte göra det i bloggform och som listor... Idag hade jag tänkt gå på såna där konserter som verkligen varit nåt extra och försöka ta med nåt om varför det var nåt extra! så även om namedropping kanske inte är så skoj så håll till godo!


  • Metallica 1986 Solnahallen i Sthlm
    Ja, för det första var Metallica som bäst 1986... enligt mig iaf... Dom var fortfarande hungriga och hade precis gett ut sin bästa skiva (Master of puppets) Dessutom var konserten den första på turnen där James fick spela gitarr. Han hade ju brutit handleden i en skateboardkrash så han var extremt hungrig... Dom spelade ett extra extranummer (Blitzkrieg) och Cliff Burton gjorde ett av sina bästa bassolon där han kastade in en bit av nationalsången... Bara detta räcker för att placera konserten högt upp på listan... Natten efter konserten hände ju tragedin för Metallica, deras turnebuss åkte av vägen och Cliff Burton dog bara några timmar efter... Detta gör ju att konserten hamnar extra högt upp som "minne" av Cliff... att det var hans sista spelning...
  • Bruce Springsteen 2007 Globen Sthlm
    Springsteen har varit en sån artist som jag varit väldigt nära att se många gånger sen åttiotalet men tyvärr har det alltid kommit nåt emellan fram tills 2007.. Det som gör att Springsteen hamnar på topplistan är flera saker... dels hans fantastiska spelglädje, dels det otroliga låtvalet (trots att inte Thunder road var med) och framför allt, Bossens otroliga publikkontakt! Att han dessutom spelade The River flyttade upp honom några pinnhål i listan!
  • Motörhead 1985 i Växjö
    Ja Motörhead blev mina stora idoler redan runt 1981 så egentligen är denna listplacering antagligen den mest färgade av alla... Antar att jag hade satt Lemmy och gänget där även om han läst innantill ur telefonkatalogen;) Men trots det var det en dunderspelning... Det var deras 10årsjubileum och Lemmy hade satt ihop ett helt nytt Motörhead med nya musiker... Efter bottennappet med Brian Robertson några år tidigare var detta ett hungrigt och virilt motörhead, låtlistan var sanslöst bra, alla i bandet var på topp! Dessutom var det en publik som totalt avgudade bandet vilket gjorde att spelkänslan var enorm!
  • Volbeat 2009 Metaltown Göteborg
    Ganska nytt band... för några månader sen hade jag knappt hört dom och nu tillhör dom mina absoluta favoriter... Vad gäller anledning till listplaceringen kan jag bara upprepa det jag skrev om motörhead och metallica.. Volbeat är enormt roliga live, dom älskar det dom gör, dom älskar sin musik och publik och det smittar av sig! Rock n roll på högsta nivå! Att dom dessutom är tajta och säkra musiker gör inte saken sämre!
  • Winnerbäck 2008 i Kalmar
    Det var fjärde gången jag såg Lasse live... 05, 06 på sommarturne och 07 med nya bandet i karlshamn på hösten... När han spelade i Kalmar var det extremt bra... Det var så bra att dom andra spelningarna jag sett med honom bleknade (trots att dom allihopa var extremt bra)... Bandet var enormt tajt, Winnerbäck själv var elektrisk, spelglädjen var enorm och låtvalet var perfekt... Att ta med låtar som Mareld, Dom tomma stegen samt ingen soldat var vinnande satsningar, att utesluta Kom änglar var modigt också (ja jag har ju hört den låten tre gånger innan så mig gjorde det inte så mycket)... Avslutningen med bl a Du hade tid, Kom ihåg mig och För dig var sanslöst bra... Detta var en sån konsert som man bara ville skulle fortsätta och fortsätta! Direkt när jag kom hem beställde jag biljetter till Winnerbäcks spelning i Växjö nån månad senare på sluttampen av sommarturnen och den konserten visade sig bli nästan lika bra som den i Kalmar!
  • Van Halen 1984 Monsters of rock Råsunda Sthlm
    1984 spelade Mötley Crüe, Van Halen och AC/DC på Råsunda... Detta var mitt livs första riktiga konsert och dessutom var det sista gången David Lee Roth spelade i sverige med Van Halen... Han hoppade ju av och ersattes av Sammy Hagar senare... Van Halen är ett av dom mest stilbildande banden i rockhistorien... David Lee Roth är en gudabenådad sångare och entertainer och Eddie Van Halen är antagligen en av världens bästa gitarrister... Att se detta måste vara lite som att se Elvis eller Sinatra när dom stod på topp... Man kan prata levande legender och både David och Eddie finns med där! Sen som jag skrev i början så var detta mitt livs första (av hundratals konserter, festivaler och spelningar) jag sett, givetvis påverkar det också!
  • Deep Purple 1985 i Nürnberg Tyskland
    Ja, detta var väl den största festivalen jag nånsin varit på, 50 000 personer i publiken, namn som Meat Loaf, Mountain, Roger Chapman och Deep purple på scenen och ett fantastiskt stort arrangemang mitt i sommaren!
    Deep purple har ju gått igenom många faser sen dom bildades, mängder med medlemmar har passerat, bråk och stridigeter har gjort att dom presterat riktigt dåligt många gånger... När jag såg dom var dom i toppform... Dessutom var det med (enligt mig) den bästa sättningen... Blackmore, Gillan, Lord, Glover och Paice... Bandet verkade för en gångs skull vara kompisar, dom skämtade mellan låtarna och Blackmore/Gillan verkade faktiskt gilla varandra haha! Att få höra låtar som Highway star, Smoke on the water, Black night och Child in time live är dessutom en stark upplevelse!!
  • The Waterboys 1990 Hultsfred
    Avslutningen på 1990års festival... Mike Scott och hans Waterboys har länge tillhört mina favoritband... Klassiska låtar som bl a "The whole of the moon" har ju påverkat musikhistiorien... Nu har jag bara sett dom en gång så jag vet inte om detta var en bra spelning eller en standard... för mig kändes det iaf som en spelning av mycket hög klass...
  • Anthrax 1988 Sthlm
    Tillsammans med Metallica var Anthrax mina stora idoler under 80talets senare del.. Jag gillade deras brutala stil, humor och häftiga låtar lika mycket som jag gillade metallica... Första gången jag såg anthrax var som förband åt metallica 1986 och redan då var dom extremt bra! Dom var så bra att man inte såg dom som förband i klassisk mening utan man såg det som två jämnbra band som gjorde en spelning ihop. När jag sen såg dom ca 2 år senare hade dom vuxit enormt! 1987-88 var Anthrax det absolut bästa thrash metalbandet man kunde se! dom hade tagit in helt nya influenser från bl a rap och gjort en helt egen stil. Live var dom helt enormt bra, både musikaliskt och underhållsmässigt!
  • Van Morrison 1989 Hultsfred
    Jo, Van Morrison har gjort några av världens bästa och mest spelade låtar... han har också gjort några av världens bästa (och sämsta) spelningar... Han är extremt nyckfull och ojämn... Har man tur (som jag hade) får man se honom när han är som bäst... och DÅ är han långt uppe i stratosfären... Dessutom har han en av musikvärldens genom tidernas bästa röst och då räknar jag med allt från Elvis, Beatles, Pavarotti, Bono och Gillan... Den känslan som Van Morrison förmedlade där mitt på dan 1989 går nog inte att upprepa av nån! Extremt bra spelning!
  • The Levellers 1995 i Hultsfred
    Tillsammans med The pogues, Waterboys, TMTCH och Dubliners var Levellers ett av mina favoritband när jag under en lång tid lämnade hårdrocken för att lyssna mer på folk/rock och punk... Medan Waterboys nästan försvann och The Pogues blev sämre utan Shane Mc Gowan höll Levellers fanan högt med sin ösiga folk/punk... Live är det ett av de starkaste banden man kan se! Dom har en stor portion spelglädje samtidigt som dom rent musikaliskt är bland det tajtaste man kan se! Att dom dessutom spelade alla sina klassiska låtar (One way, 15 years, The boatman, Riverflow, Liberty song och Sell out) gjorde ju bara konserten bättre!

Detta var några av mina favoritkonserter... Det finns många fler Halleluja moments... många bra spelningar som verkligen påverkat mig... Många artister som fått mig att bara vilja se och höra mer! Här är en liten lista på andra konserter som jag inte sätter högst upp men som ändå förtjänar att vara med av olika anledningar!


  • Hothouse flowers
  • Judas priest
  • Saxon
  • Testament
  • Lisa Ekdahl
  • Freddie Wadling
  • Sator
  • Thåström
  • Imperiet
  • Joan Jett and the Blackhearts
  • Slipknot
  • Napalm death
  • John McLaughlin
  • The men they couldn´t hang
  • The pouges
  • Mountain
  • Meat Loaf
  • Europe
  • Perssons pack
  • Caj Karlsson
  • Anna Ternheim
  • At the gates
  • AC/DC
  • Mötley Crüe
  • Dark funeral
  • Wilmer X
  • Wannadies
  • Disneyland after dark
  • Trivium
  • Children of Bodom
  • Iron Maiden
  • Naglfar
  • Gary Moore
  • Christian Kjellvander

Mfl mfl mfl mfl


Imorgon (eller nån dag snart) ska jag fortsätta med Halleluja moments inom musiken... Den gången om skivor som betytt nåt alldeles extra för mig! Ska försöka göra en lista med mina 50 bästa skivor och nån liten motivation!!


på återhörande käre bloggläsare! Lämna gärna en comment! det uppskattas!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards