joydivision

Alla inlägg under april 2017

Av Peter - 25 april 2017 12:09

Dags att skriva igen... Det var minsann ett tag sen nu! Vet inte varför, antar att jag behöver dels inspiration och dels något som jag anser är värt att skriva om!! Hellre en blogg i halvåret som verkligen betyder nåt än en om dan som egentligen bara är ointressant!

Jag satt nyss och tittade på en cigarettpaket... På två sidor ser jag en mycket grafisk bild av en person med lungcancer (antar jag). Sedan tittar jag på ett annat paket, där visas ett barn med en andningsmask och upplysningen "Rökning skadar dina barn, din familj och dina vänner"... Ovanpå detta har ju såklart ciggen blivit dyrare, lagar ska göra det omöjligt att få tag i vissa cigaretter osv osv...


Hej staten! Ja jag vet, jag vet faktiskt att rökning är farligt! Hur vet jag det? Jo ni har upplyst mig om det sen jag var 12 år gammal... Genom propaganda, skrämseltaktik och prishöjningar vill ni tvinga alla rökare att sluta med sin ovana!
Samma sak med alkohol... Prishöjningar och skräckinformation som ska få oss att inte dricka alls i första hand och i andra hand dricka mindre!


Jag vill först klargöra att NEJ jag har inget emot om hela svenska folket slutar röka!! Rökning är skit, det är farligt, det är dyrt och man luktar illa! Samma med spriten! Om man missbrukar alkohol blir man sjuk, man kanske inte kan jobba, man sabbar sin familj och det är dyrt! Många människor dör varje år av tobak och alkohol... Ja.. Jag vet!


Men... och här kommer mitt stora "men"... (och jo jag har nuddat vid detta ämne några gånger förut här i bloggen och jag har fått en del reaktioner från vänner och folk jag inte känner)

Vad vet vi om cigg? 

  1. Det är farligt... Det kan leda till hjärtproblem, cancer och kol för att nämna tre sjukdomar... Det MÅSTE alla veta vid det här laget! Det finns antirökpropaganda överallt, på sociala medier, TV, radio och ute på stan! Dessutom på ciggpaketen!
  2. Det är dyrt... Fan vad dyrt det är :) Om en person som röker en ask om dan väljer att sluta kan han istället ha ca 22 000 kr att byta bil för om året, eller varför inte en sjysst resa till låt säga Thailand! Det vet alla (alternativt ta fram miniräknaren och kolla själv)
  3. Smågrejer... Nikotinfärgade fingrar, pergamenthud, taskig andedräkt, dålig kondis, kläderna stinker osv osv

Ungefär samma grejer gäller vid alkohol... Vid missbruk riskerar man att dö av cancer, leversjukdomar osv osv! Dessutom är mycket av våld och misshandel alkoholrelaterat...


Låt mig än en gång säga att rökning och alkoholmissbruk är dåligt... Alla från den enskilda människan till hela samhället skulle må bättre om ingen rökte och alla kunde hantera alkohol! 
J a g  v i l l  g ä r n a  a t t  a l l a  r ö k a r e  v a l d e  a t t  s l u t a  r ö k a


Men... En sak som jag har funderat på!
Hur kommer det sig att ett gift ska bekämpas med skräckpropaganda, prishöjningar och rena förföljelsen medan ett annat (som enligt forskare är ett ännu större hot mot folkhälsan) ignoreras och tillåts förgifta en hel generation människor?
Jag talar om socker (och skräpmat)... 

När jag växte upp var socker inget farligt... Man åt bullar varje dag, Oboy drack man dagligen, saft var den drycken man valde och drycken föräldrarna gav oss! Bröd var det bästa som fanns och socialstyrelsen basunerade ut att "6-8 skivor bröd om dan" var modellen! Diabetes hade man knappt hört talas om! Man kanske hade en gammal släkting som fått det i sjuttioårsåldern eller var det en sjukdom som ett fåtal stackars satar föddes med som gjorde att dom fick ta sprutor varje dag (aj)... 

Idag vet vi bättre... Idag vet vi att diabetes typ 2 är en folksjukdom som börjat drabba folk på bred front... Många får det i fyrtioårsåldern, själv fick jag det vid 47... Ibland läser man att för varje diagnostiserad typ 2diabetiker går det två som inte vet om det (eller som jag gjorde, förnekar tecknen)... Enligt annan forskning läser man att diabetiker oftare dör i förtid, oftare drabbas av hjärt/kärlsjukdomar och har mängder andra medicinska problem som synproblem! Ytterligare forskning pekar på framtiden och säger att nästa generation barn födda sent åttiotal-idag) kommer drabbas enormt mycket hårdare än min generation. 
Diabetes är en kronisk sjukdom, den går att behandla och hålla i schack men ALDRIG bota. Inte idag och ingen vet NÄR den kommer bli botbar!

Vad innebär diabetes typ 2?

  1. Man får en sjukdom man aldrig blir av med... Den kommer alltid lura i bakgruden, den kommer alltid påverka ens liv och försämra ens livskvalitet.
  2. En del får sämre syn.. Eviga laseroperationer för att hålla kvar synen så länge som möjligt...
  3. Sämre blodcirkulation... påverkar t ex fötterna. Ont i fötter, domnade fötter, stickningar är vardagsmat.. 
  4. Man blir en slav... Slav under sjukdomen... Man måste alltid ta medicin.. Först tabletter, sen insulin... Man måste kolla sitt blodsocker varje dag... Tro mig, du kommer aldrig glömma att du har diabetes!! Man är också en slav under kosten! 6-8 skivor bröd om dan?? Haha, never again! Man lär sig snart vad som skickar sockret i stratosfären... Bröd, potatismos, pasta, juice, öl, godis... Man inser snart att det sockerfria utbudet är:
    A. SVINDYRT
    B. Riktigt begränsat... försök hitta god läsk utan socker! Det finns i vanliga affärer cola sprite och apelsinfanta... Gillar du Pommac? Tough luck! Samma med choklad, godis och kakor! Kiss goodbye to wienerbröd, tårta and småkakor!
  5. Medicinen har biverkningar och risker... Metformin (en tablett man börjar med när man får diabetes) gör din mage till en förrädare... "Kalla mig gasbolaget" kan vara roligt när man är ensam men ingen höjdare när man är på konsert på Ullevi... Inte skoj att veta att magen när som helst kan bestämma sig för att skicka dig på en desperat språngmarch efter en toalett! Resultat... Man tycker inte det är lika roligt att ge sig ut på utflykter, åka tåg, flyga och ta långpromenader som man gjorde innan!

Ja... detta var några små förändringar... Låter jobbigt? tja, man lär sig leva med det (obs, man lär sig LEVA med det... men man lär sig aldrig trivas med det!) 


Alla löper risk att få diabetes typ 2... men en del löper större risk än andra...

  • Arv
  • Matvanor
  • Motionsvanor

När jag växte upp fanns inte internet (shit pommes frites är du SÅ gammal... vad gjorde du då??)

När jag växte upp var man ute mycket.. spelade fotboll, brännboll, sprang cyklade gick,,, Ville jag umgås med en kompis cyklade jag dit. Hade jag tråkigt gick jag ut och spelade fotboll med andra som hade tråkigt! Sen var ju godis och läsk dyrt... Pizza var fest, Mc Donalds var exotiskt... (Imagine children ;) )

Idag... Ja för det första har vi en generation som gör allt över datorn... Hänger med kompisar, spelar, pratar, öppnar sig t o m blir kära på nätet (Ja gubbe... hur gjorde du? bli kär utan att ha chattat? usch perverst)... Idag är godis och läsk billigare än nånsin... Snabb jämförelse:

Min lön 1986 inom industrin ca 7000 kr efter skatt

Industrilön idag 2017 20-25 000 kr efter skatt,,,


En enkeljapp 1986 ca 4 kr (matematiskt borde den vara 3 gånger dyrare idag alltså 12 kr)

En DUBBELjapp idag 2017 6.90 på ICA... ofta "tre för 15 kr" men säg 7kr för en dubbel, alltså 3,50 kr för en Japp... 

Samma gäller för t ex Coca Cola... en burk cola kostade en femma när jag var 18, på ICA Torsås kan man köpa den fortfarande för 5 kr...

Andra jämförelser...

Bra resturanger med bra mat har blivit dyrare... Pizza och McDonalds är fortfarande billiga...

Nyttig mat är svindyr (bra kött, grönsaker, sallad och vegetarisk mat) medan skräpmaten fortfarande är billig (Falukorv, hotdogs, snabburgare, frysta pizzor)


Vad vi vet är alltså följande:

  1. Man får diabets av dålig kost, brist på motion och arv... Men man kan bromsa upp diabetesen, skjuta den på framtiden genom att äta bra, röra på sig. Om man inte är överviktig kan man i många fall med lite motion slippa sin ärftliga diabetes under i princip hela sitt aktiva liv. DETTA ÄR FAKTA...
  2. Livsmedel som man VET ger diabetes (och hjärt/kärlsjukdomar, cancer och annat) är fortfarande den billigaste maten, godis choklad och läsk har enligt omräkning till dagens pengavärde blivit mycket billigare.
  3. Folk kommer bli sjukare i framtiden än idag av diabetes, mest beroende på att dagens unga kommer få det tidigare och allvarligare pga deras stillasittande och att dom äter och dricker sämre idag än för 30 år sen. Detta kommer påverka hela samhället... Sjukskrivningar och sjukpensioner kommer öka. Vi har sett från USA hur tonåringar väger 150 kg och får typ 2diabetes innan dom ens fyllt 15... Sverige är på väg åt samma håll.
  4. Det finns mer än diabetes... Cancer, hjärt/kärlsjukdomar, dåligt immunförsvar... Allt påverkas av kosten...

Så... med dessa fakta... Vad gör staten? Sverige... Landet där politisk korrekthet blivit ett mantra för beslutsfattare... JO... man gör ingenting, nada, inte ett skit!

Kampanjerna mot rökning och alkohol... Vad gör dom?
Under tiden jag har rökt har jag _ALDRIG_ någonsin varit utan cigg... på nåt sätt räckte alltid pengarna till cigg... Nån mer rökare som känner igen sig?
Dom människor som har problem med spriten, dom som misshandlar sin partner, missköter sitt jobb, får skrumplever och kostar staten massa pengar i vård och rehab, blir dom botade av systembolagets prishöjningar och kampanjer? Nej.. det blir dom inte... På nåt sätt räcker bidraget alltid till en fylla, även om personen får dricka Tingsrydsöl för 19.95/sexpacket Så jag tror att hälsovinsterna inte motsvarar vad kampanjerna kostar vad gäller tobak och alkohol!


Vad jag tycker staten bör göra tillsammans med prishöjningar på sprit snus och cigg:

  1. Sockerskatt... Idag kan man köpa 1,5 liter läsk för under 10 kr. Fattiga ungdomar köper "konsumcola" för 6,90 flaskan... Dom säger att den smakar skit men köper den ändå för att "riktig coca cola är så dyr"... Tydligt tecken på ett missbruk för mig! Sätt ett literpris på 30 kr för läsk! Då kommer det inte vara lika lätt att köpa OCH staten kan använda de skattepengarna till att pumpa in i vården så dom är förberedda för anstormningen som kommer när ungarna födda på nittiotalet blir 40!
  2. Skatt på snabbmat! låt den billigaste menyn på Mc Donalds kosta minst 150 kr! Då kommer ungarna inte springa dit varenda middagsrast för att äta en fet sockerbomb! Vinsterna kan staten lägga på skolmaten! Det skulle leda till bättre skolmat och bättre hälsa på eleverna! Win win! (Och så slipper vi göda amerikanska multinationella svin som Mc D och Coca cola company)
  3. Höj skatten på den mat som är sämst i affärerna! Höj priset på dålig mat för att kunna sänka priset på bra mat!

Konspirationsteori för att avsluta dagens inlägg (om nån orkat läsa hit)


Varför är det så?

Dom rikaste i samhället har råd med bra mat... Dom har råd med en bra resturang när dom ska gå ut och äta... Dom har också råd att "unna sig" både saker och resor när dom vill ha nåt extra... Den fattiga/låginkomstfamiljen köper den billigaste maten, dvs den sämsta. Dom med lite pengar väljer en lokal pizzeria när dom ska gå ut och äta. När den fattiga familjen ska "unna sig" nåt blir det ofta nåt billigt. Kanske två påsar chips lite godis och två flaskor läsk...

I förlängningen leder detta till att de fattigaste (det stora flertalet) drabbas av sjukdomar.. Hjärtinfarkt, diabetes osv. Detta gör att många av samhällets fattigaste kommer dö i förtid... När dom har jobbat färdigt vid 65 (eller 70 om hårt arbetande politiker (HOPPAS ni fattar ironin i dom tre orden innan parantesen) får bestämma... Då kostar dom inte vården nåt! Snacka win win för samhället! Ta så mycket du kan i form av hårt arbete på industrier, inom vården och serviceyrken, ta så mycket skatt du kan för att alla ska bl a ha rätt till äldreomsorg samtidigt som man dör innan man hunnit dit! Wunderbar!! Har du tur får du som tack för ett långt arbetsliv i kapitalets tjänst några sjyssta år som pensionär!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards