joydivision

Direktlänk till inlägg 23 mars 2016

Terrorism och media

Av Peter - 23 mars 2016 07:25

Igår skedde ett terroristattentat i Bryssel. Det har nog ingen missat! Resultatet såhär dan efter är 34 döda och några hundra skadade. Nästa resultat är tyvärr hos oss som ett brev på posten... Media slåss om att rapportera om attentaten, medida sänder konstant inslag och reportage om attentaten, experter och politiker gästar nyhetsstudiorna, reportrar slåss om privatinspelningar från folk "på plats". Varför?

Media och politiker visar sig vara de mest korkade individer... Istället för att bekämpa terrorismen ger media och politiker precis vad dom vill ha, nämligen villkorslös uppmärksamhet!


34 döda... Det är fruktansvärt för dom och deras anhöriga men om vi sätter det i sitt sammanhang är 34 döda vad? Motsvarar kanske en allvarlig bussolycka, en tredjedels flygkrash, en bråkdel av Estonia... En bombning av Syrien kanske? 
Media ger terroristerna bränsle... Varenda TV-station, varenda radiosändare och varenda tidning tillsammans med sociala medier häller bensin på bränslet och IS får sina "15 minuter i rampljuset" om och om igen helt gratis... Unga människor som är förbannade på samhället ser detta och vill själva bli en del av kriget mot det etablerade väst som ofta är så hatat!


När ska folk inse att det bara finns en rot till det onda och den roten heter RELIGION! Oavsett om det är Islam, Kristendom eller Judendom så är det religion som är bakom de allra hemskaste folkmorden och övergreppen mot människor över hela världen!

Ja... I grund och botten är religion inte ond. Jesus predikar om kärlek och "Allt du vill att andra ska göra mot dig det skall du göra mot dom"... Religion är inte farlig i sin ursprungsform. MEN i händerna på fanatiker blir religionen livsfarlig! 
Religion har ett enda syfte... Läs ETT ENDA syfte! Att få den största delen av mänskligheten att tro att dom är fattiga här, svälter här, dör i krig här MEN när dom dör får dom allt dom inte fick här... I Paradiset blir allt bra... "Det är lättare för en rik man att komma in i himlen än för en kamel att komma genom ett nålsöga" sa Jesus... Präster, Imaner och Rabbiner predikar detta medan dom skickar unga människor i döden i religionens namn.. Katolska präster utnyttjar barn sexuellt samtidigt som dom predikar att synd leder till helvetet.. Judar och Palistinier dödar varandra över en landremsa... Och fanatikerna tar aldrig slut!


Religion är som ett gevär... i grunden utan skuld... Nåt som varken är gott eller ont... Geväret kan ge mat, geväret kan vara en häftig hobby och idrott.. geväret kan vara ett arbetsredskap åt skogsvakten eller polisen.. Men i fel händer kan den döda dussintals ungdomar på Utöya, ett skjutvapen kan döda Olof Palme, kan skjuta oskyldiga på en rockkonsert osv osv... Men geväret är ju inte ont i sig... det är idioten som håller i skaftet som är ond...
Exakt samma sak gäller religion... Varken Gud, Jesus eller Mohammed sa att människan ska döda oskyldiga människor i N.Y Jonestown, Knutby, Paris eller Bryssel....


Religion är även populistiskt.. Fanatiker får svaga fattiga unga människor att ansluta sig till organisationer som IS... Vanliga ungdomar som vill betyda nåt, göra nåt stort... Vad finns det för alternativ idag att göra nåt stort.. att synas och höras i världen?? Paradise Hotel? Idol? Talang? Ja där är det några få som får chansen varje år... IS? Ja jäkla vilken publicitet man får där... Och vilka belöningar sen! Det säger media och våra fanatiker... Våra rika media med rika reportrar som tjänar extremt mycket för att rapportera människors lidande och fanatiker som får det dom helst vill ha, MAKT... Makten att sätta skräck i en hel världsdel... Makten att påverka media med bara 34 dödsoffer... Ja jäkla... De största terroristerna är media... För det är dom som ser till att budskapet sprids! 

Ska vi slå vad om att IS är jättenöjda nu? Med täckningen i media... Med alla världens människor som just nu tittar på nyhter, läser på facebook, lyssnar på radio osv... Jag tror att just nu sitter "cheferna" inom IS och planerar nästa dåd... "Smida medan järnet är varmt" säger man och varmare än såhär blir inte järnet så jag antar att IS passar på att rida på denna vågen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 30 november 2019 17:04

Nu var det otroligt länge sen jag skrev nåt här! Jag brukar ju oftast skriva när jag har nåt jag vill säga eller nåt jag vill upplysa andra om och det har jag nu!   Jag gillar politik och samhällsfrågor och jag är väldigt intresserad av vad som...

Av Peter - 22 oktober 2018 14:40

Nu kommer ett ganska långt personligt inlägg.Vill på detta sätt belysa hur vissa svenska myndigheter behandlar vanliga människor. Jag talar om migrationsverket. Jag har antagligen varit tragiskt naiv i min tro att vi lever i ett relativt rättvist sam...

Av Peter - 20 augusti 2018 08:51

Jahapp hejsan igen! Long time no see, inte bloggat på en evighet men men men... har haft mkt att göra och trots att det verkligen funnits intressanta ämnen att skriva om har jag inte fått "tummen ur" som man så poetiskt säger! :)   Som rubriken s...

Av Peter - 26 april 2018 14:34

Dessa låtar är en lista över sånt jag anser att man bör ha hört minst en gång i livet... I alla fall enligt mig. 1. Motörhead - Killed by death2. Metallica - Master of puppets3. Bright eyes - At the bottom of everything4. Tom Waits - Hold on5. The ...

Av Peter - 25 april 2018 15:08

När jag började räkna upp mina 10 favoritskivor insåg jag genast att 10 skivor är omöjligt. Efter 40 år av musiklyssnande blir det betydligt mer! Jag skrev förra gången att jag skulle försöka räkna upp 100 favoritskvor. Så här är är mitt försök... ...

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards