joydivision

Alla inlägg under september 2016

Av Peter - 19 september 2016 22:25

Jag har hållt på med Internet sen tidernas begynnelse... Eller ja sen runt 1994 då jag för första gången surfade på nätet!
På många sätt är Internet en av de bästa innovationerna som människan skapat. Jag använder Internet dagligen och många gånger ställer jag mig frågan "Vad f-n hade jag gjort utan Internet nu?"... Jag betalar räkningar, handlar, håller kontakt med vänner som flyttat långt bort, håller mig uppdaterad med nyheter, deklarerar, hittar recept, håller kontakt med myndigheter och så vidare... Mycket av mitt liv skulle bli oerhört komplicerat utan Internet, det kan jag lätt konstatera!

Allt är dock inte bra med Internet... Det begås bedrägeribrott, mobbas, sprids osanningar och i den gigantiska informationsmängden är det snudd på omöjligt att få grepp om allt vi ser dagligen på våra dataskärmar!

Det absolut värsta som jag har stött på inom internetvärlden är en svensk sida... Flashback... Kort sagt är flashback en kloak där de allra fegaste och mest nyfikna människor samlas bakom anonyma användarnamn. Vem som helst kan registrera en användare på flashback och bli garanterad anonymitet. Detta innebär att på flashback samlas det absoluta avskummet, de lägsta av alla varelser. Dom som vill helt ocensurerat ge uttryck för rasism, homofobi och vanligt hat.
Nu vet jag att det finns bra delar av flashback... Det finns vanliga människor där som vill diskutera vanliga ämnen MEN, jag kan aldrig köpa att flashback som instans är bra av den enkla anledningen att man skyddar de människor som har som mål att läsa de mest snaskiga spekulationer om brott, invandrare homosexuella osv.

En vanlig händelse på flashback är att någon publicerar nåt i stil med:
"Mordet i Skitnerbråten... Vad vet ni om det? vem är död? vem dödade? finns det några bilder på brottsplatsen?"
varpå en tråd sätts igång där dagens moderna "skvallerkärringar" gömda bakom suspekta användarnamn turas om att spekulera... Oftast börjar spekulationerna med:
"Det låter som om mordet är invandrarrelaterat" och sen oftast långt innan polisen har misstänkta eller fakta presenterats är det full fart på spekulationer. I en bilolycka där tre unga killar omkom för några år sen går större delen av tråden ut på att svartmåla ungdomarna, deras etniska ursrung och man tjatar konstant om bilder på dom omkomna ungdomarna... Dessutom kastar man ur sig saker som "Nån som vet om dom levde efter kraschen, jag hoppas verkligen dom var vid medvetande när dom brann"...
Ett annat fruktansvärt fall är det sk "Självmordet på flashback" där en ung kille begick självmord framför en kamera som sände live på flashback... De sakerna man skrev om detta självmord kan få vem som helst att tvivla på mänskligheten... "Du är för feg, du kommer inte våga" "Hur lång tid är det kvar, jag ska till jobbet snart" och uttalanden om att personen är en bluff, uppmaningar att göra det osv osv haglade över killen som jag antar redan mådde psykiskt dåligt...
Vad som också är väldigt populärt är att hänga ut brottslingar. Både för de brott de begått och för rena spekulationerna... Detta levereras av anonyma användare... Många gånger ser man hur det läggs ut namn, adress, telefonnummer och personnummer på folk som är misstänkta för brott osv. Det händer även att man lägger ut uppgifter om misstänkta brottslingar där personens familjemedlemmar publiceras, alltså människor som inte har någ alls med brottslingens gärningar att göra....

Jag är helt för att brottslingar ska straffas. Att man ska se till att dom som mördar, rånar, våldtar och misshandlar ska dömas av en domsstol och få en påföljd som på nåt sätt ska motsvara brottet dom begått. Jag är också helt för inställningen att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad.. Jag är också för att när en brottsling avtjänat sitt straff ska han eller hon få en chans i samhället igen... Självklart blir aldrig brottet ogjort hur mycket en brottsling än straffas men hela grejen med att leva i ett rättssamhälle är ju att samhället ska först bevisa, sen döma därefter utdöma straff. När straffet sen är avtjänat och personen släpps ut i samhället ska han eller hon ha en ärlig chans att börja om och bygga upp ett nytt liv! Detta verkar inte de ledande på flashback tro på... De verkar snarare tro på en mentalitet som uppmuntrar lynchmobbar där man gärna sitter bakom sina anonyma nicknames och pekar ur personer som dom i många fall inte ens vet är skyldiga!

Det som stör mig mest med Flashback är den vidriga feghet som många användare visar... Dom sitter och sprider sina fördomar, rashat och sina egna teorier utan att stå för det dom säger! Dom _VET_ att dom är helt skyddade så därför behöver dom inte ha de filter vanliga människor har ute i den vanliga världen... Dom behöver inte se lidandet dom orsakar för andra, dom bara sprider sin skit vidare och vidare utan att för ett ögonblick tänka på konsekvenser!
Min filosofi är "Tyck vad fan du vill, men ska du uttrycka dina åsikter STÅ för dom med ditt eget namn"

Sen till sist... Det som också skrämmer, och framför allt äcklar mig är alla nyfikna blodtörstiga "vanliga" Svenssons som utan att skriva egna inlägg söker runt på flashbacks olika forum och läser alla dessa sk "sanningar"... Alla som tror på dessa "säkra källor" som så ofta presenteras på flashback... Dessa säkra källor är oftast folk som hört nåt som en kompis frus lillebror nämnt i förbigående... När man sen dessutom vet hur mycket rasism och annat hat som florerar på flashback blir man livrädd om man tänker ett steg längre... Väldigt många brott som beskrivs på flashback antas vara begågna av invandrare... Många gånger visar det sig att det är totalt fel... Men när en tråd får fäste på flashback är den omöjlig att få bort... Ett bra exempel på detta är när mamman och systern till killen som begick självmord på flashback i åratal bönat och bett flashback att ta bort tråden som handlar om killens självmord så vägrar flashback att ens överväga att ta bort det... Flashback lever på den mest patetiska av alla internetnördars ledstjärna "yttrandefrihet"... Inget ska censureras, inget ska begränsas... Men enligt mig är det ett missbruk av yttrandefriheten... För mig hör yttrandefrihet ihop med öppenhet... Ingen som sitter skyddad i bakhåll har rätt att angripa andra människor utan att behöva stå för sina åsikter... Det kan _ALDRIG_ bli demokrati eller yttrandefrihet av att kunna angripa folk utan att själva våga visa vem man är! Det absolut värsta jag vet är fegisar.. folk som får nån sorts tillfredsställelse av att sitta och läsa om andras elände och döma andra efter vad några anonyma svin på flashback skriver.

Glöm heller inte bort att för fegisarna som läser flashback inte direkt är stolta över att erkänna att dom läser flashbacks forum... Tänk efter... Hur ofta har du hört nån säga "Jag läste på flashback häromdan att......."?
Nej istället säger man "Har du hört att....." eller "Jag hörde att....." för att dels inte behöva erkänna att man är en sån där patetisk snok som sitter och försöker hitta snaskiga detaljer i brott på flashback och dels för att dom vill lägga mer trovärdighet i sina påståenden....

Så... avslutningsvis fattar jag inte hur flashback får finnas... och jag fattar inte att folk får ut nåt av att snoka runt i andras elände...

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards