joydivision

Alla inlägg under maj 2010

Av Peter - 18 maj 2010 13:15

Nyss kom min dotter hem med ett papper från skolan! Tydligen har det skett en katastrof i skolvärlden... Hör och häpna, politikerna i kommunen har begärt att lärarna ska ARBETA... 1-3 timmar mer i veckan! Stackars stackars stackars utarbetade lärare! Jag menar, hur SKA dom överleva detta?


Nu har vi ju lärarnas argument... dom vi alltid har hört! Ni vet;


1. Men VI har inte 10 veckors sommarlov, 3 veckors jullov, 1 veckas sportlov, 1 veckas höstlov samt alla andra röda dagar osv... VI arbetar minsann en MASSA hemma plus att vi gör väldigt mkt på skolan när eleverna gått hem för dan!


2. Alla prov vi rättar, alla lektioner vi planerar och alla frågor vi förbereder gör vi hemma... vi jobbar SÄKERT minst 75-timmarsvecka om man räknar noga...


Nu säger jag inte att lärare är lögnare, sämre människor eller ovanligt lata, däremot har jag själv arbetat som obehörig lärare under flera år... Jag jobbade som dels datalärare på gymnasienivå, komvux samt hade uppdragsutbildning åt näringslivet, studieförbund och vuxenskolor och ovanpå detta var jag ansvarig för en del av skolans nätverk och hemsida. Eftersom jag var obehörig fick jag stå med hatten i hand och tacka och ta emot alla dessa timmar om jag inte ville bli utkastad! Mina arbetsveckor landade ofta  på 60-70 timmar på skolan samt en del hemarbete. Mina behöriga kollegor gick ofta hem 15-16.30 medan jag fick stanna kvar till 21.00-21.45 för uppdragsutbildning åt diverse studieförbund och företag.


Ja, det finns en del jobb som inte är direkt undervisning, rätta prov, förbereda samt ta fram studiematerial. Det roliga är att dom flesta behöriga lärare undervisade kanske 15 tim/veckan och UNDER undervisningen kunde eleverna jobba självständigt medan läraren rättade prov eller tog fram material på nätet.


Under mina nästan 5 år som lärare hände det aldrig att en av mina behöriga kollegor var kvar lika länge på skolan som jag var...


När rektorn önskade att en lärare skulle hoppa in för en sjuk kollega blev det upprorsstämning... Nej DÅ skulle det kallas in vikarie...


Som "vanlig" arbetare har man 5 veckors semester, oftast tvingas man lägga större delen av semestern under industrisemestern. Helgdagar är lediga men klämdagar får arbetas in på övertid. Visst, läraren har kanske inte 10 veckors sommarlov, men jag vågar lova att dom allra flesta behöriga lärare är ledig minst 6 veckor varje sommar... Ingen lärare behöver jobba in den extra lediga tiden mellan jul och nyår... och visst, sportlov betyder inte en veckas extra semester, däremot betyder det kanske 3 dagars fortbildning och 2 dagars ledigt... samma med övriga tider, studiedagar är fortbildning, det är nåt som jag anser att man ska vara tacksam för, man får utbildning på betald arbetstid, du behöver inte offra fritiden eller helgerna.


Det finns ett obestridligt faktum som INGEN kan bortse ifrån. Vi har en ekonomisk kris över i stort sett hela världen. I Sverige har tillverkningsindustrin gått bakåt, se bara på Volvo och Saab, Den offentliga sektorn blir bara dyrare och dyrare. Vård, barnomsorg, äldreomsorg, utbildning och andra kostnader ökar. Inom många industrier har man fått jobba mer, gå tillbaka med löneanspråk osv för att få behålla jobben, varför kan inte lärare göra likadant? Varför kan inte dom ställa upp på samhällets krav?

Vem ska betala deras löner när det inte längre produceras nåt i Sverige som går att sälja? Vem ska betala deras löner när det blir färre och färre människor som faktiskt drar IN pengar till landet?


Nej jag tänker inte rasa ut på skattetrycket och den offentliga sektorn som alliansen gör, jag nöjer mig med att säga att _ALLA_ ska hjälpa till när en kommun eller ett land behöver spara!

Nej jag tror inte att skolan blir sämre om en lärare behöver jobba 1-3 timmar mer i veckan, jag VET nämligen att det finns mycket tid att ta av... Jag vet också att en erfaren välutbildad lärare inte behöver förbereda varje lektion, mycket går på rutin... Jämför gärna med en erfaren artist som t ex Bruce Springsteen och en novis som ska göra sin första spelning... Tror knappast Springsteen behöver repa 20 timmar inför varje spelning... det behöver däremot novisen!



Jag hoppas att kommunen har stake att stå fast vid sitt krav att låta lärarna jobba lite mer, det är inte mer än rätt nämligen! 

Av Peter - 17 maj 2010 21:44

Du sitter inne på en icke bestämt tid. Du sitter inne av någon annans vilja än din egen. Du tvingas sitta i din cell 24/7 de första fem veckorna av tiden. Om du ska få frisk luft en stund om dan bestäms helt efter hur du sköter dig, om du är snäll, om du gör det du ska på rätt sätt.


Nu tror dom flesta att jag talar om en dömd mördare, våldtäktsman, terrorist, rånare eller en knarkmafioso, Men Nej det gör jag inte... Jag talar om barn/ungdomar 12-21 år gamla... Dom är inte brottslingar, dom har ofta inte gjort något fel mot samhället eller någon annan... Deras "brott" är att dom mår psykiskt dåligt, att dom är självdestruktiva, kommer från trasiga hem med incest, misshandel och missbruk.

Satt på jobbet idag och lyssnade på radion... Brukar bli P1 på förmiddagen för deras intressanta program. Idag sändes det ett program som handlade om hur ungdomar i behov av stöd behandlas av vårt fina samhälle. Redan efter att ha hört inledningen skrattade jag, skakade på huvudet och sa "aldrig i livet, så går det inte till" men efter en stund gick skrattet över i förfäran för att sluta i vanmakt och ilska.


Flera unga tjejer intervjuades om hur deras tid som tvångsvårdade hade varit. Samtliga hade nekats tid ute i luften under stora delar av vistelsen, en del hade tvingats börja röka för att överhuvudtaget få en chans att gå ut, en tjej skar sig värre än nånsin för att få åka till akuten. Huvudmannen för anstalterna som tvångsvårdar ungdomarna vägrade uttala sig, deras jurist blev förbannad och kände sig utsatt av journalistens frågor. Hon bestämde sig snabbt att avsluta intervjun.


Vi ska komma ihåg att det inte är frågan om brottslingar, i de flesta fallen har ungdomarna inte gjort nåt fel. Det är frågan om ungdomar som mår så psykiskt dåligt att dom måste få vård för att nånsin kunna fungera i samhället igen, det fanns exempel på självskadebeteende, familjer som inte kunde ta hand om barnen osv.


Jag anser att man behöver lite frihet för att må bra, man behöver frisk luft, man behöver promenader... Ingen mår bättre av att isoleras i ett låst rum 24 timmar varje dygn. I samtliga fall gick det inte ens att öppna fönster... I mina ögon är det sjukt att behandla sjuka människor på det viset...


Fångnarna då? Mördarna, våldtäktsmännen, rånarna och knarklangarna? Hur hade dom det?
På sveriges hårdaste fängelse, Hall, hade fångarna det bra... Enligt EU-regler och svensk lag har _alla_ fångar rätt till minst en timmes vistelse utomhus varje DAG... T o m fångar som försökt mörda medfångar eller vakter hade rätt till utevistelse, även dom som satt i isolering... Hall har flera fotbollsplaner, grillplats, grönområden osv... Och då ska vi komma ihåg att det är den värsta sortens brottslingar vi pratar om... Dom behöver inte "förtjäna" sin utevistelse, dom har den enligt lag...


Är det nån mer än jag som ser det sjuka i situationen? Sverige, landet där politikerna slår sig för bröstet och säger "vi är världens bästa och mest rättvisa land... vi står för jämlikhet" låter sjuka barn/ungdomar bli behandlade som högriskfångar i USA medan våra brottslingar får spela boll och vistas ute varje dag....


Nej, det finns mycket som är konstigt med sverige, men detta vete fan om det inte är det konstigaste jag har hört talas om!


(och nu vill jag bara säga att jag inte tillhör mytomanerna i sverigedemokraterna och andra missnöjespolitiker som säger att svensk fångvård är för slapp, jag VET att det inte är en semester att sitta i ett svenskt fängelse. Det sjuka enligt mig är att ungdomarna inte ens kan få samma villkor som fångarna!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards