joydivision

Direktlänk till inlägg 8 mars 2016

Mod eller feghet?

Av Peter - 8 mars 2016 20:15

Det skrivs mycket om feminism nuförtiden... 
Är det ett viktigt ämne? Jag vet helt ärligt inte... Vad jag vet är att jag inte behöver en -ism för att respektera andra människor. Jag respekterar kvinnor lika mycket som jag respekterar män, jag respekterar svarta, vita asiater europeer muslimer och indier. Min respekt får man när man har förtjänat den. Det finns bra människor av alla sorter kön och läggningar, på samma sätt som det finns svin av alla sorter. Därför skulle jag aldrig vara dum nog att säga en sak som "Alla män är svin" eller "män våldtar" för att inte tala om "muslimer är fanatiker som vill förstöra västvärlden" eller "romer stjäl". Att generalisera är korkat. Min åsikt helt enkelt!!


En del människor gillar att utöva makt i ren princip... Frågan är om det är bra eller dåligt?

Idag läste jag en artikel där det stod om situationen i Östersund. Som alla redan läst och hört har det varit en hel del överfall mot kvinnor i Östersund. Så pass många att polisen uppmanat tjejer att inte utsätta sig för risken att bli överfallna.

Detta hade denna kvinna reagerat otroligt starkt mot... Hon närmast hånade polisen som av omtanke avrådde tjejer att utsätta sig för risken att bli överfallen. "Då borde dom avråda kvinnor från att bli sambo eller gifta sig" var ett av hennes svar... Därpå vill jag gärna svara... Jomenvisst... som jag sa innan, en del är svin! I detta fallet en del män är svin.. Och att avråda alla från att gifta sig för risken att det KAN vara en hustrumisshandlare känns väldigt konstigt! Varför undrar jag... Jag är av den åsikten att dom allra flesta män och kvinnor är bra människor. Det finns män som slår kvinnor, det finns kvinnor som slår män! Det finns även kvinnor som dras till "farliga" män.. som nånstans i sitt psyke har nån liten del som gör att dom fortsätter träffa män som misshandlar dom! Det polisen gjorde här var att varna för en situation dom inte har kontroll över... Ingen vet vem/vilka personerna är som misshandlar och tills dess verkar det iaf i mina ögon som om det vore lite farligt att vistas på vissa platser i Östersund, därav varningen antar jag??


Hennes nästa argument var "Det är farligare att vistas hemma rent statistiskt" Hmm ja... Statistik är ett farligt vapen i fel händer... Jo eftersom våld oftast riktas mot närstående så bör det logiska vara att man slår frun hemma, eller hur? Samma gäller nog djurplågeri och barnmisshandel också tror jag! Vilken karl släpar ut frun på torget för att prygla henne? 


Argument nr 3... "Polisen går inte ut och varnar män för att gå på fotbollsderbyn av risken för att bli utsatt för våld" Nehe inte det? Tycker man ser varningstecken hela tiden vid stora evenemang som exempevis fotbollsmatcher! Skillnaden i mina ögon är att vid fotbollsderbyn vet dom flesta åskådare att det kan bli våldsamt, dessutom är det en väldigt stor mängd poliser ute på dessa evenemang... Skillnaden återigen är att polisen försöker hitta den/de skyldiga och tills dom gjort det bedömer dom inte Östersunds gator vara trygga på nätterna, alltså varnar man!


Sedan det fjärde argumentet.... "inga andra presumtiva brottsoffer får i samma utsträckning höra att de är de själva som ska stå för det brottspreventiva arbetet, som ska se till att "bete sig" så att de inte blir utsatta, dvs våldtagna" Men snälla rara.... Det är väl just det så gott som alla presumtiva brottsoffer får höra _HELA_ tiden! "Gå inte med för mycket pengar på dig" "Kör försiktigt om det är halkrisk" "Drick inte för mycket så du blir ett lätt rånoffer" "Se till att din cykel/bil/båt är i bra skick så du inte riskerar att skada dig" "Låt inte din börbara dator ligga synlig i bilen" "Tala om för barnen att inte följa med främlingar" osv osv osv.... Tyvärr är det många som vill göra en bra sak till nåt fult. Och tyvärr är det ofta feministerna som vill göra det till nåt fult att värna om kvinnor. 

 

Jag tycker också att det är för jävligt att vi inte lever i en perfekt värld... en värld där alla kan bete sig, klä sig och göra precis vad dom vill!

Det är inte _FEL_ att varna tjejer för att vistas i ett område där det är många våldtäkter och överfall.. Visst... Denna kvinnan säger att hon blir begränsad i sitt liv... JA newsflash min lilla vän, det blir vi alla på ett eller annat sätt. Alla människor blir begränsade av sjukdomar, av ålder, av ursprung, av uppfostran... Hela livet går ut på "att göra det bästa av situationen"...

Hon är en skrivbordsgeneral av det allra fegaste slag... Hon talar om för tjejer att dom ska skita i polisen och ge sig ut... Här ska inte vara några begränsningar... det är farligare att gifta sig tydligen! Farligare att vistas hemma än mitt i natten i Östersund just nu!

Hon är den generalen som sitter bakom ett skrivbord och skickar trupper på hopplösa uppdrag mot en säker död. Men skulle hon själv gå först?
Skulle hon skicka ut sin 15åriga dotter på nattvandring i Östersund medan hon själv sover lugnt hemma??? Jag hoppas inte det för då är hon nämligen totalt livsfarlig!

JAG skulle be min dotter hålla sig inne eller i alla fall borta från dom gatorna... Gör det mig till en dålig människa? Nej knappast... 

 

Det är ju precis samma sak med åsikten att "Man ska få vara klädd hur som helst, man ska inte behöva bli våldtagen bara för att man går runt med sexiga kläder och är dyngpackad" Självklart tycker jag också det! Jag och 99% av alla män skulle aldrig antasta en tjej som säger nej oavsett hur full eller sexig hon är.. _MEN_ det finns en liten del av männen som inte reagerar så... för dom är berusningen och klädseln en stor "Ta mig"-skylt!

Summan av min blogg är att jag vill inte vara den som säger till exempelvis min dotter "gå som du vill hur full du vill på Östersunds gator mitt i natten" därför att om gud förbjude hon är den som råkar ut för den där idioten som inte kan ta ett nej, då blir hela hennes liv förstört! Och HUR VIKTIGT det än må vara att bevisa en princip så är en princip _ALDRIG_ viktigare än att vara säker och trygg! Och vilken ung tjej skulle känna sig trygg om nätterna i Östersund nuförtiden? Eller nån annanstans för den delen... vi har haft liknande grejer i Kalmar, vi har Köln och vi har Sthlm... 


Det kommer alltid finnas folk som har svårt för att skilja på mitt och ditt.. folk som har svårt att ta ett nej.. folk som har svårt att tygla sin ilska.. folk som har svårt att fungera i vårt samhälle, i vår kultur.. Därför säger jag till dom jag tycker om att man inte behöver utmana ödet... Gör det mig till en grymtande mansgris, so what! det får jag leva med!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 30 november 2019 17:04

Nu var det otroligt länge sen jag skrev nåt här! Jag brukar ju oftast skriva när jag har nåt jag vill säga eller nåt jag vill upplysa andra om och det har jag nu!   Jag gillar politik och samhällsfrågor och jag är väldigt intresserad av vad som...

Av Peter - 22 oktober 2018 14:40

Nu kommer ett ganska långt personligt inlägg.Vill på detta sätt belysa hur vissa svenska myndigheter behandlar vanliga människor. Jag talar om migrationsverket. Jag har antagligen varit tragiskt naiv i min tro att vi lever i ett relativt rättvist sam...

Av Peter - 20 augusti 2018 08:51

Jahapp hejsan igen! Long time no see, inte bloggat på en evighet men men men... har haft mkt att göra och trots att det verkligen funnits intressanta ämnen att skriva om har jag inte fått "tummen ur" som man så poetiskt säger! :)   Som rubriken s...

Av Peter - 26 april 2018 14:34

Dessa låtar är en lista över sånt jag anser att man bör ha hört minst en gång i livet... I alla fall enligt mig. 1. Motörhead - Killed by death2. Metallica - Master of puppets3. Bright eyes - At the bottom of everything4. Tom Waits - Hold on5. The ...

Av Peter - 25 april 2018 15:08

När jag började räkna upp mina 10 favoritskivor insåg jag genast att 10 skivor är omöjligt. Efter 40 år av musiklyssnande blir det betydligt mer! Jag skrev förra gången att jag skulle försöka räkna upp 100 favoritskvor. Så här är är mitt försök... ...

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards