joydivision

Alla inlägg under mars 2010

Av Peter - 20 mars 2010 19:15

Jag har kommit till en punkt i livet (antagligen tillfällig men ändå) då jag har fått väldigt svårt att njuta av musik som inte har ett budskap (och då ett budskap som jag kan ställa upp på)


Det finns bra musik med bra budskap inom i stort sett alla stilar och genrer... rock, blues, pop, metal, folk, punk och ja... you name it!


Jag har alltid varierat en del mellan artister, band osv men en del har alltid funnits med!


Springsteen är en fantastisk låtskrivare och artist... Han har alltid nåt att säga med sin musik.. vare sig det handlar om att duga och att växa upp eller det handlar om George Bush och hans våldtäkt på övriga världen.


Winnerbäck är väl på många sätt sveriges springsteen... hans texter och musik känns ganska inspirerade av springsteen samtidigt som dom ofta har ett helt eget budskap...


Mayhem... Ja.. dom har (läs Per Yngve Ohlin) skrivit några av hårdrockens bästa texter och vare sig man håller med eller inte så är det iaf tänkvärt...


Joy Division... Ian Curtis begick självmord innan han ens hann bli 25 år. Trots det lyckades han skriva några av rockens bästa texter... Låtar som Isolation, Love will tear us apart, atmosphere och The eternal har påverkat folk i över 30 år


Shane Mc Gowan... Både med The Pogues och som soloartist är Mc Gowan en av världens bästa låtskrivare... hans texter är genialiska.


Det var väl några av mina favoriter... Antar att det är efter en längre tid med Idol och schlager som jag tröttnar på banal musik och dåliga texter... Jag har mer och mer insett att artister som BWO, pernilla wahlgren, Lena Ph, Linda Bengtzin, Alcazar, EMD, Saade osv lyckas få mig att må rent fysiskt dåligt!


Jaja färdiggnällt för idag! ha det bra alla trevliga


Av Peter - 14 mars 2010 10:10

Hej världen! Long time no see :)


Tänkte börja med en fråga... Hur kommer det sig att när jag ber om en tjänst blir jag erbjuden pengar???

Schlager! Jag gillar inte schlager... Musiken kan jag leva med även om det sällan finns några bidrag som får min puls att öka (Ni som undrar om hur man får min puls att öka med musik ska läsa inlägget "Halleluja moments"). Det jag inte gillar med schlagern är tillgjordheten... dessa evigt flinande människor med överdrivna kläder och gester... Igår dock... då kom undantaget.... En (som iaf verkade vara) helt vanlig 17årig tjej går och vinner alltihop... För en gångs skull vann en låt med personlighet, känsla och budskap.... Jämför med Pernilla Wahlgren, denna gräsliga schlagerslampa som vid sina dryga 40 år fortfarande försöker se ut som när hon vann med Picadilly circus på 80talet... samma juckande och försök att vara sexig medan budskap som "Chag (jag) vill om du vågar" hehe.... Jämför också med Timotej... En kul folkmusikinspirerad låt som faktiskt kunde varit riktigt bra i rätt förpackning... fyra skrevande fjortisar är dock inte det... Fakiren är ett coolt inslag, jag är dock inget stort fan... Bortsett segraren bjöd schlagern på några fina överraskningar som jag fortfarande jublar åt...

1. Pernilla kom bland dom sista med sin medelålders fula-gumlåt!

2. Peter Jöback kom bland dom sista med sin sega tragiska schlager

3. Darin vann inte

4. Dolph väntade fanimig nästa 30 år innan han visade att han både har humor och intelligens!


Tack för mig!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards