joydivision

Alla inlägg under mars 2014

Av Peter - 9 mars 2014 08:54

Då och då händer det att man blir idiotförklarad av folk. Varje gång jag berättar att jag har hittat ett nytt gott öl och att det ölet kostar mer än 15 kr/flaskan brukar reaktionen bli: "Är du inte klok... hur f-n kan du betala så mkt för en ÖL??". Det roliga är att det ofta är en människa som kan tänka sig att betala 100 kr för en flaska vin eller 400 kr för en maltwhisky! Så... igår i goda vänners lag passade jag på att testa ett antal öl från systembolagets beställningssortiment. Dom flesta är såna öl som släpps i små antal och därför sällan kan köpas i butik, en del  hade jag köpt på systemet vid Giraffen i Kalmar. Dom brukar ha ett mindre sortiment med udda sorter i begränsad upplaga!


Här följer gårdagens ölsorter (och jag vill nämna att vi var 5 personer som testade så ingen tror att jag själv kolkade i mig all denna öl hehe)


  1. Stillwater Artisanal Debutante 75 cl flaska 89.80 kr Giraffen köpcenter i Kalmar. 6,4% från USA. Detta var ett Ale från USA. Samtliga i testgruppen hade den som favoritöl efter testen. Ett fruktigt gott öl som smakade fantastiskt. Av mig får den 9/10
  2. Hop Hound 33 cl flaska 29 kr Beställning 4,7% från Sverige (STHLM brewery co). Ett pale ale från Sverige. Riktigt gott öl med klassisk alesmak. Också en favorit hos oss som testade. Jag ger den 7/10.
  3. Arctic Sun Stone 50 cl flaska 49.90 kr Giraffen köpcenter Kalmar. 6% från Danmark. En god Ale från Danmark. Tydlig fruktig smak. En öl som jag kan rekommendera i små mängder! Ett eller två glas är perfekt. Alltså inget man dricker vid lägerelden! Jag ger den 7/10
  4. Liefmans Goudenband flaska 75 cl 88.90 kr Beställning 8% från Belgien. Ett specialöl från Belgien. Här gick åsikterna isär ganska kraftigt runt bordet. Några tyckte det var vedervärdigt nån tyckte det var drickbart och jag tyckte det var riktigt annorlunda och gott. Jag upplevde en stor smak av plommon, en stark fruktig smak med både sötma och beska. Jag ger den en klar 8/10.
  5. Green godess 50 cl flaska 35.30 kr Beställning 5,2% från Storbritanien. Ett intressant Ale som samtliga uppskattade. Det första man reagerar på är en diskret smak av kardemumma som övergick i en örtig smak. Dock var det ingen smak som tog överhand utan snarare blev en enhet som fungerade perfekt! Jag ger den 8/10.
  6. Liefman Glühkriek 75 cl flaska 57.70 kr. Giraffen köpcenter Kalmar 6% från Belgien. Här kommer nåt speciellt... Ett öl som ska drickas varmt. Stark smak av körsbär och kryddor. Hittills är jag den enda som gillade detta "öl". Jag ser det som ett kul alternativ till glöggen men absolut inget man dricker mycket av! Jag ger den 5/10
  7. Smörpundet porter 25 cl flaska Beställning 5,9% från Sverige. Ett mörkt öl av portertyp. Kraftig smak med inslag av choklad och kaffe. Jag gillar porter och stout i små mängder så jag ger den utan tvekan 7/10.
  8. Brooklyn black chokolate stout 35 cl flaska 26,50 kr Beställning 10% från USA. Ett av mina nya favoritöl av typen stout från ett av mina favoritbryggerier. Ett ganska speciellt öl som antagligen inte faller alla i smaken. Ölet är svart som midnatt och har en kraftigt fyllig smak och en tydlig chokladsmak. Jag ger den 8/10
  9. Young's double chocolate stout 50 cl flaska 26.50 kr Giraffen köpcenter 5,2% från Storbritanien. Ett annat chokladöl denna gång från storbritanien. Innan jag smakat brooklyns chokladstout var detta min favorit. Tydlig chokladsmak men som alla stout (enligt mig) är den riktigt mättande så en flaska är max för mig! Denna öl vinner enligt mig på att serveras riktigt kall, det tar fram chokladsmaken. Brooklyns stout vinner på att serveras något varmare (runt 10 grader). Young's får av mig 6/10 och man kan framhäva prisvärdheten här!
  10. Ängöl Lost in translation 75 cl flaska 79 kr Beställning 7,5% från Sverige (KALMAR!!!). Ett lokalt öl från Ängö kvartersbryggeri. Ännu ett av favoritölen... En Ale med stor smak... Kan verkligen rekommenderas! Jag ger den utan tvekan 8/10
  11. Rådanäs lageröl 33 cl flaska 19,90 kr Beställning 5,4% från Sverige. Ett gott okomplicerat ljust lageröl som passar perfekt som sällskapsdryck! Blev imponerad! Den får 6/10
  12. Sierra Nevada Tumbler 35 cl flaska 30.20 kr Beställning 5,5% från USA. Det senaste året har Sierra Nevadas olika ölsorter hört till mina favoriter. Denna var inget undantag! Ölet har en kraftig smak utan att bli för kraftig. Inslag av choklad och frukt. Ger den 7/10

Ja det var några av ölsorterna jag har testat. Dom flesta testade jag igår tillsammans med ett glatt gäng. Några testade jag för drygt en vecka sen. Dom flesta av ölen är i begränsad upplaga och har kanske sålt slut. Om du är nyfiken på roliga och ovanliga ölsorter kan jag rekommendera att du går in på systembolagets hemsida och botaniserar bland sorterna! Systemet har en fantastisk service och dom allra flesta ölen kan man beställa styckvis till sitt lokala systembolag. Många av sorterna jag har beställt har jag bara beställt en eller två av och det har inte varit några problem! Leveranstiden varierar lite beroende på ölsort men dom jag har beställt har tagit 4-8 dagar och det enda man betalar för är ölpriset, alltså inget för hantering eller frakt!


Avslutningsvis vill jag säga att öl är lika mycket kultur som maltwhisky eller rödvin. Skillnden är enligt mig att för 100 kr får man ett hyfsat vin medan man får ett riktigt fantastiskt öl!

Skål på er där ute!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards