joydivision

Direktlänk till inlägg 21 april 2018

Mina tio favoritskivor och lite till

Av Peter - 21 april 2018 09:03

Jag blev taggad i ett inlägg därman skulle lägga upp sina tio favoritskivor...



Eftersom jag älskar musik och har gjort det sen jag var riktigt liten så blev det en utmaning... jag menar, tio skivor?? Det är inte mycket för ett 50årigt liv! 
Min första skiva var Status Quo - Live... köpte den som 10åring och den ligger mig fortfarande varmt om hjärtat... Sen blev det lite Kiss som jag idag knappt lyssnar på....

När jag var 13 dök Motörhead upp i mitt liv... No sleep til Hammersmith hette skivan och den ligger med på min tio i topp. Det har den alltid gjort och kommer antagligen alltid göra... Den skivan förändrade mitt liv! 

Andra händelser... när jag var 16 hörde jag Metallica för första gången... runt 1983 var det.. Det förändrade också mitt liv men inte lika mycket som Motörhead hade gjort...

Nån gång runt 1986 började jag tröttna på hårdrock och metal... Det blev för mycket patetiska band med patetiska budskap... Motörhead och Metallica var dock alltid med i mitt liv!
Nånstans där upptäckte jag nästa husgud... Bruce Springsteen... Han kom när jag var 17-18 och har stannat kvar sen dess.

Runt 1988-1993 hände det mycket i mitt musikaliska liv...

Grungen... Nirvana, Pearl Jam mfl dök upp... Punkiga band som The Pogues kom för att stanna... Ren folkmusik och folkrock som Waterboys, Dubliners, Tom Waits, Hothouse flowers osv osv... Samtidigt började jag hitta tillbaks till hårdrocken... Gamla hjältar dök upp på skivspelaren... Saxon Iron Maiden Ozzy Slayer Dio osv osv...


Det intressanta är att även om det dykt upp ny musik i mitt liv har det gamla inte försvunnit... SÅ efter ca 40 år av musiklyssnande sträcker sig min musiksmak från Lisa Ekdahl och Van Morrisson till Metallica och Motörhead... Från Johnny Cash och Social distortion till Kreator och Ramones... Jag kan lyssna på Dire straits och direkt efter slänga på Bright eyes och sen Ebba grön och njuta precis lika mycket av alla tre!!

Tyvärr är jag dålig på att hitta nya band och artister... under 2000talet har det inte blivit speciellt många nya... Håkan Hellström, Bright eyes, Foo Fighters är några exempel (jag vet att dom inte är jättenya)...

Hursomhelst... Detta är min "Tio i topp" för stunden...


Metallica - Master of puppets
Bright eyes - I'm wide awake it's morning
Motörhead - No sleep til Hammersmith
Tom Waits - Mule variations
The Alarm - Strength
Van Morrisson - No guru no method no teacher
Hothouse flowers - Home
Lars Winnerbäck - Söndermarken
Bruce Springsteen - Darkness on the edge of town
Joy Division - Closer

Det uppenbara är att samtliga av dessa band har gjort fler skivor som är lika eller nästan lika bra som dom jag valde... Sen får vi inte glömma följande:

Dire Straits, The Cure, Kreator, The Levellers, The Waterboys, Beatles, The Pogues, Johnny Cash, Iron Maiden, Ramones, Ebba Grön, Imperiet, Little Steven, The Eagles, U2, Status Quo, Metal Church, Dio, Black Sabbath, Ozzy, Magnus Johansson, Perssons pack osv osv osv i det oändliga...

Jag tror att jag skulle ha svårt att välja ut 100 favoritskivor men jag ska nog göra ett försök... stay tuned på bloggen!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 30 november 2019 17:04

Nu var det otroligt länge sen jag skrev nåt här! Jag brukar ju oftast skriva när jag har nåt jag vill säga eller nåt jag vill upplysa andra om och det har jag nu!   Jag gillar politik och samhällsfrågor och jag är väldigt intresserad av vad som...

Av Peter - 22 oktober 2018 14:40

Nu kommer ett ganska långt personligt inlägg.Vill på detta sätt belysa hur vissa svenska myndigheter behandlar vanliga människor. Jag talar om migrationsverket. Jag har antagligen varit tragiskt naiv i min tro att vi lever i ett relativt rättvist sam...

Av Peter - 20 augusti 2018 08:51

Jahapp hejsan igen! Long time no see, inte bloggat på en evighet men men men... har haft mkt att göra och trots att det verkligen funnits intressanta ämnen att skriva om har jag inte fått "tummen ur" som man så poetiskt säger! :)   Som rubriken s...

Av Peter - 26 april 2018 14:34

Dessa låtar är en lista över sånt jag anser att man bör ha hört minst en gång i livet... I alla fall enligt mig. 1. Motörhead - Killed by death2. Metallica - Master of puppets3. Bright eyes - At the bottom of everything4. Tom Waits - Hold on5. The ...

Av Peter - 25 april 2018 15:08

När jag började räkna upp mina 10 favoritskivor insåg jag genast att 10 skivor är omöjligt. Efter 40 år av musiklyssnande blir det betydligt mer! Jag skrev förra gången att jag skulle försöka räkna upp 100 favoritskvor. Så här är är mitt försök... ...

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards