joydivision

Direktlänk till inlägg 2 mars 2016

Hälsa

Av Peter - 2 mars 2016 09:07

Jag har skrivit om detta förut men det känns nästan som om det är dags igen!


Nu har "hälsomaffian" börjat hetsjakten på ohälsan igen... Givetvis är det de gamla vanliga farligheterna som berörs, ciggaretter och snus. Man ska göra det svårare att röka och snusa. Inga medel är förbjudna eller omoraliska... Förbjud smaksatta cigg, ändra märkningen av cigg och snus, ge läkare rätten att vägra behandla tobaksbrukare, förbjud folk röka och snusa på allmäna platser, förbjud folk att t o m röka på sin egen balkong. 


Jag har använt tobak länge... både cigg och snus och jag är den förste att säga att snus och cigg ÄR farligt och jag är den förste som säger att folk bör sluta med båda cigg och snus. Jag tillhör dom som inte gnäller över priserna för jag VET att kostnaden för vård ökar om man använder tobak. 


Men vet ni vad? Det finns andra saker som också ökar kostnaden för vården som INTE är cigg och snus!

Hur kommer det sig att det är OK att staten lägger på enorma skatter på alkohol, cigg och tobak medan man låter de ännu värre hällsofällorna gå helt förbi. Här tänker jag på socker och fett...

Idag har vi en generation som missbrukar socker på ett sätt som aldrig hänt förut... Vi har den mest stillasittande ungdomsgenerationen nånsin och dom använder mer socker och fett om dagen än vad min generation använde i veckan. Priserna på exempelvis Coca Cola och godis har dessutom reallönemässigt blivit billigare de senaste 30 åren... Säg nån annan livsmedelsgrupp som blivit billigare under 30 år?

Idag kan man gå på McDonalds och äta en komplett meny för runt 70 kr. Alla vet att detta är onyttigt, staten vet att det är onyttigt... Staten vet också att diabetes är en folksjukdom som kryper neråt i åldrarna, staten vet att i USA (där man sen länge missbrukat dålig mat och socker) finns det typ2 diabetiker som är under 15 år gamla... staten vet också att i USA finns det en stor grupp barn under 10 år som väger mycket över 100 kg... 
Varför gör då inte staten nåt åt detta? Varför inte se till att detta problem kvävs i sin linda till skillnad från tobak som tilläts härja fritt sedan 1900talets början? 


Lite fakta om tobaksbruk under min livstid och åren innan jag föddes...


Jag är född 1967... Mina föräldrars generation är uppvuxna med rökning på samma sätt som dagens unga växer upp med coca cola och mc donalds... Ni som är unga idag (alltså födda på åttio, nittio eller 00-talet tänk er följande...


  • Du går till en läkare... Han/hon säger såhär till dig: "Du börjar bli lite rund... prova att röka, det gör att du går ner i vikt...
  • Båda föräldrarna röker i framsätet medan barnen sitter i baksätet på bilen, fönstren är uppvevade såklart för det är ju kallt ute...
  • Du ser folk röka på TV, bio, teater... rökning är lika vanligt som att ta en kopp kaffe eller att klia sig i håret... rökning är en accepterad del av hela samhället
  • Överallt ser du tobaksreklam, alltså positiv reklam utan varningar... Alla tyckte Marlboromannen var skithäftig när man var 12 år... Vem gillade inte cowboys på sjuttiotalet?? Finns nog en anledning att dom allra flesta unga debuterade med just Marlboro...
  • Alla rökte överallt... i affärer, på resturanger, väntsalar, t o m i skolan fanns det rökrum och rökrutor... Det hände att en lärare kunde låna en cigg av en elev utanför fritidsgården....

Dessa generationer är uppväxta med rökning och dessa generationer har rökt sen femtiotalet... Det är dessa generationer som nu ska tvingas sluta röka... Först får samhället oss att börja röka med diverse tricks som reklam, tillgänglighet och t o m rekommendationer om rökningens fördelar... Det är inte ok enligt mig! För vet ni vad?? Vi VET att det är farligt att röka... Jo vi vet det... vi vet också att snusning inte är nyttigt... Men låt oss sluta när vi själva vill... INTE när ni tycker vi ska sluta! Det är nämligen kontraproduktivt... Jag vet många som tänker sluta röka men ursäktar sig med "jag tänker fan inte sluta röka bara för att storebror säger att jag ska sluta..."


Om vi nu pratar om kostnader för vården... Lungcancer är dyrt och rökningen är en stor del av det.. samma med hjärt/kärlsjukdomar... Jättedyrt... Men... varför pratar man inte om alla andra dyra saker som kostar vården enorma pengar varje år? Jag tänker på t ex dessa små aktiviteter:


  • Socker... Kallas av många hälsoexperter "det vita giftet"... Diabetes typ 2 ökar lavinartat... Diabetes typ två kryper neråt i åldrarna och drabbar ungdomar numer... folk under 30 får diabetes hela tiden tack vare sockerintag och brist på fysisk aktivitet... Det kostar enorma pengar för vården! Trots detta kostar en 33 cl burk coca cola bara 5 kr i vår ICAbutik, för att inte tala om alla lågprisläsk man kan köpa... 7,90 för 1,5 liter "coop-cola"... 1986 betalade man runt 5 kr för en burk cola... idag lika mycket... En ask Marlboro kostade då ca 15 kr, idag kostar den över 50... förklara gärna den logiken för mig!
  • Fett... För 50-60 år sen jobbade dom flesta fysiskt, industrier, lantbruk och liknande gjorde att man behövde mycket fett i kosten. Så är det inte längre för de flesta av oss... Ändå fortsätter vi äta fettrik kost medan hjärtsjukdomarna fortsätter döda folk i förtid... Varför kan man inte skattebelägga skräpmat? Låt en pizza kosta 150 kr och låt en nyttig köttbit kosta 70! Låt "Schnitzel med sallad" kosta 85 spänn medan "Schnitzel med pommes och bea" kosta 200... Det vore logiskt med tanke på hälsa och vårdkostnader...
  • Motorcyklar... Hur mycket kostar en MC-olycka vården? En person kör av vägen och blir förlamad i 30årsålder och tillbringar ett halvår på sjukhus och sen resten av livet i rullstol... Vad kostar han/hon vården? Allt för en hobby (för det är exakt vad MC är... en lek, en hobby.. inget nödvändigt)... Varför inte lägga på en skatt som på något sätt betalar in till vården vad deras lek kostar? Låt priset på en MC även innehålla en skatt för sjukvård som motsvarar det fakta att MC-åkare ofta drabbas av olyckor och dyra vårdomkostnader... Lägg sen till en rejäl höjning av skatt och försäkring på MC:n och en rejäl höjning av olycksfallsförsäkring så kanske en del av vårdkostnaderna täcks av de som utnyttjar den! (På samma sätt som alkoholanvändare, tobaksanvändare får betala skatt för en vård dom kanske aldrig behöver utnyttja för det är ju så att inte alla rökare får lungcancer, alla som tar en whisky blir inte alkoholister som spöar frugan.. ändå betalar alla som röker och dricker en riktigt hög skatt just av de anledningarna!!)
  • Sport... Hur mycket kostar idrotten i vården? Hur många som rider skadar sig och får vård för hundratusentals kr varje år? Hur många fotbollsspelare tar upp vårdplatser och operationer för sin lek medan vanliga människor får stå på kö? Skidsport? Motorsport? Friidrott? Boxning? Varför behöver dessa människor inte betala extra för den helt onödiga vård dom tar upp?

Ja jag vill egentligen bara jämföra... Jag vill verkligen veta vad det är för skillnad på en som röker och en som missbrukar socker... Varför är en hälsorisk ok medan en annan ska bekämpas till varje pris? Varför låter staten barn och ungdomar växa upp och få ett fruktansvärt stort hälsoproblem när det vore så lätt att göra åt åt det med skattehöjningar?


Är det Sveriges vanliga feghet? Visst.. rökarna och snusarna kan man klämma åt, dom muttrar lite men sen betalar dom snällt. Men herregud... våga sätta sig upp mot Coca Cola och Mc Donalds... Nestle?? herregud det vågar man inte!!!!


Det hemska är att ingen kan se i framtiden och förstå vad sockermissbruket kommer innebära i framtiden... Ingen kan se hur höga vårdkostnaderna blir om 20 år när 90talisterna närmar sig 40, den generationen som ska se till att såna som jag får pension och vård... Vi ser på ett folkhälsoproblem utan jämförelse... 


Vad man lätt kan se är att Inte alla rökare får lungcancer eller hjärtsjukdomar, många rökare kommer leva länge och dö av helt andra orsaker än rökning. Inte alla som dricker alkohol kommer dö av alkoholrelaterade sjukdomar... MEN vi vet att alla som missbrukar socker kommer få sjukdomar relaterade till det... Diabetes, cancer, hjärt/kärlsjukdomar... Och antagligen många fler sjukdomar vi inte sett komma än... Det är ju bara 1-2 generationer som haft detta problem.. vi som var unga på åttiotalet hade inte detta problem, vi fick inte i oss dessa sockermängder och fettmängder på långa vägar samtidigt som vi motionerade på helt andra sätt. Vi fick motion naturligt medan dagens unga tillbringar mer tid framför datorn och mobilen... 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 30 november 2019 17:04

Nu var det otroligt länge sen jag skrev nåt här! Jag brukar ju oftast skriva när jag har nåt jag vill säga eller nåt jag vill upplysa andra om och det har jag nu!   Jag gillar politik och samhällsfrågor och jag är väldigt intresserad av vad som...

Av Peter - 22 oktober 2018 14:40

Nu kommer ett ganska långt personligt inlägg.Vill på detta sätt belysa hur vissa svenska myndigheter behandlar vanliga människor. Jag talar om migrationsverket. Jag har antagligen varit tragiskt naiv i min tro att vi lever i ett relativt rättvist sam...

Av Peter - 20 augusti 2018 08:51

Jahapp hejsan igen! Long time no see, inte bloggat på en evighet men men men... har haft mkt att göra och trots att det verkligen funnits intressanta ämnen att skriva om har jag inte fått "tummen ur" som man så poetiskt säger! :)   Som rubriken s...

Av Peter - 26 april 2018 14:34

Dessa låtar är en lista över sånt jag anser att man bör ha hört minst en gång i livet... I alla fall enligt mig. 1. Motörhead - Killed by death2. Metallica - Master of puppets3. Bright eyes - At the bottom of everything4. Tom Waits - Hold on5. The ...

Av Peter - 25 april 2018 15:08

När jag började räkna upp mina 10 favoritskivor insåg jag genast att 10 skivor är omöjligt. Efter 40 år av musiklyssnande blir det betydligt mer! Jag skrev förra gången att jag skulle försöka räkna upp 100 favoritskvor. Så här är är mitt försök... ...

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards