joydivision

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2018

#migrationsverket

Av Peter - 22 oktober 2018 14:40

Nu kommer ett ganska långt personligt inlägg.
Vill på detta sätt belysa hur vissa svenska myndigheter behandlar vanliga människor. Jag talar om migrationsverket. Jag har antagligen varit tragiskt naiv i min tro att vi lever i ett relativt rättvist samhhälle men så är det inte fick jag lära mig.


Lite bakgrund:
Jag heter Peter Röthenbacher
Jag är född 1967 i Kristinehamn Sverige
Jag har gått i skolan i Sverige
Jag har aldrig jobbat någon annanstans än i Sverige.
Jag har bildat familj i Sverige och har två vuxna barn
Utöver detta kan det vara värt att berätta:
Jag har permanent upphållstillstånd
Svenska är det enda språk jag behärskar till 100% (har skoltyska och skolengelska)

Men... eftersom jag är född 1967 fick jag farsans medborgarskap, dvs tyskt medborgarskap.

Problemet med att vara tysk medborgare är att det är svårt att förnya sitt pass. För att få ett nytt pass måste jag åka till Stockholm eller Göteborg. Det innebär en rejäl kostnad för mig. Resa, övernattning, uppehälle samt kostnaden för passet som är betydligt högre än för ett svenskt paas.

I december 2016 bestämde jag mig för att ansöka om svenskt medborgarskap just för att på ett enkelt sätt få pass. Det lät som ett enkelt handhavande på migrationsverkets hemsida. Enkla fall tar 3 månader och jag trodde i min enfald att jag var ett enkelt fall. (eftersom jag har permanent uppehållstillstånd och att jag är född i Sverige med en svensk förälder)

Hur det går till att ansöka om svenskt medborgarskap:
1. Man går in på migrationsverkets hemsida
2. man fyller i sina uppgifter
3. Man betalar 1500 kr
4. Sen väntar man...


När jag hade väntat i drygt fyra månader började jag undra vad som hänt. Jag ringer till migrationsverket och får veta att väntetiden är upp till 24 månader. När jag frågade varför jag inte var ett enkelt fall (pga anledningarna ovan) fick jag inget svar. Däremot fick jag ett överlägset ovänligt bemötande helt utan förståelse för mina frågor.
Under de 22 månader har jag försökt kontakta migrationsverket för att få nån sorts besked. Efter drygt ett års vätan hände nåt som gav mig hoppet åter. Efter att för femtioelfte gången fått veta att telefonkön var upptagen försök imorgon svarade en person på migrationsverket. Person förstod min frustration och gav mig ett direktnummer till en kvinna på migrationsverket. Jätteglad i hågen slog jag numret och ännu gladare blev jag när en person faktiskt svarade!
Jag förklarade mitt ärende, min bakgrund och varför jag behövde ett svenskt medborgarskap. Kvinnan jag talade med var förstående och lovade mig att hjälpa mig. Medborgarskapsfrågor var dock inte hennes bord men hon lovade att kontakta en handläggare och förklara mitt ärende. Hon lovade att ringa mig när hon gjort så, senast dagen efter!
Dagen efter hände ingenting... Jag tänkte såklart att jag inte skulle vara otålig utan jag väntade ytterligare några dagar. Såklart hände ingenting utan jag tog telefonen och ringde upp numret jag fått i tron om att kvinnan blivit sjuk, glömt eller inte fått tag i nån handläggare. Gissa om jag blev förvånad när ingen svarade. jag läste doxk in ett artigt meddelande efter pipet och bad henne ringaa upp mig Inget hände... Jag toh det som vana att ringa numret då och då och lämna ett meddelande på svararen. Har inte fått något svar dock.
Dessutom har jag försökt maila mina frågor men inte fått några svar utan bara massa byråkratiskt slingrande. Speciellt frågan om varför mitt ärende ska behöva ta sån tid när jag är född i Sverige samt har permanent uppehållstillstånd vill dom inte svara på!


Vad jag undrar är hur man kan ha förtroende för en myndighet som anser att det är helt ok att ha en handläggningstid på över två år? Hur kn det vaara moraliskt rätt att ta 1500 kr föe en tjänst man inte garanterar att kunden ens får. För att inte tala om att migrationsverket stjäl räntan man annars hade fått för de 1500 kronorna.

Nån kanske säger att det berror på att migrationsverket måste vara noggranna i sin bedämning... Jo haha... Då undrar jag hur sverige kan ha fått hundratals IS-soldater som nya medborgare... För att inte tala om alla "barn med helskägg" och unga tjejer som gifter sig med äldre gentlemen efter Thailandsemestern. För kärlek är det väl inte frågan om va? Migrationsverket!!


Och NEJ kära vänner. Jag är INTE rasist... Tvärtom har jag sen tidiga tonår slagits för mänskliga värderingar och en human migrationspolitik. Däremot kan jag nu mycket bättre förstå att många svenskar blir det när man fått erfara hur våra myndigheter fungerar.

Min slutsats är att migrationsverket är en skam för sverige. Dom har ett uppdrag som dom inte klarar av att fullföljaa samt att man vägrar se människorna bakom situationerna. Får närstan en känsla av att man nog måste muta handläggarna för att komma nån vart i den instansen.
Jag anser att det parti som aktivt kommer verka för att avskaffa denna stalininspirerade fascistiska myndighet kommer att få min röst. Dom som sitter där är typiska cementrövar som är en helt onödig kvarleva sen den tiden då ingen ifrågasatte myndigheters arbete och existensberättigande utan bara såg till att tjänstemännen fick sina löner trots att dom långsamt förtör landet och folkets förtroende för myndigheter.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 30 november 2019 17:04

Nu var det otroligt länge sen jag skrev nåt här! Jag brukar ju oftast skriva när jag har nåt jag vill säga eller nåt jag vill upplysa andra om och det har jag nu!   Jag gillar politik och samhällsfrågor och jag är väldigt intresserad av vad som...

Av Peter - 20 augusti 2018 08:51

Jahapp hejsan igen! Long time no see, inte bloggat på en evighet men men men... har haft mkt att göra och trots att det verkligen funnits intressanta ämnen att skriva om har jag inte fått "tummen ur" som man så poetiskt säger! :)   Som rubriken s...

Av Peter - 26 april 2018 14:34

Dessa låtar är en lista över sånt jag anser att man bör ha hört minst en gång i livet... I alla fall enligt mig. 1. Motörhead - Killed by death2. Metallica - Master of puppets3. Bright eyes - At the bottom of everything4. Tom Waits - Hold on5. The ...

Av Peter - 25 april 2018 15:08

När jag började räkna upp mina 10 favoritskivor insåg jag genast att 10 skivor är omöjligt. Efter 40 år av musiklyssnande blir det betydligt mer! Jag skrev förra gången att jag skulle försöka räkna upp 100 favoritskvor. Så här är är mitt försök... ...

Av Peter - 21 april 2018 09:03

Jag blev taggad i ett inlägg därman skulle lägga upp sina tio favoritskivor...     Eftersom jag älskar musik och har gjort det sen jag var riktigt liten så blev det en utmaning... jag menar, tio skivor?? Det är inte mycket för ett 50årigt liv! ...

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards