joydivision

Direktlänk till inlägg 25 april 2018

100 skivor

Av Peter - 25 april 2018 15:08

När jag började räkna upp mina 10 favoritskivor insåg jag genast att 10 skivor är omöjligt. Efter 40 år av musiklyssnande blir det betydligt mer! Jag skrev


förra gången att jag skulle försöka räkna upp 100 favoritskvor. Så här är är mitt försök... Givetvis en skiva per band och givetvis inget i ordning...


1. Metallica - Master of puppets
2. Bruce Soringsteen - Darkness on the edgge of town
3. Tom Waits - Mule variantions
4. The Pogues - If I should fall fron grace with God
5. Motörhead - No sleep from Hammersmith
6. The Waterboys - Room to roam
7. The Levellers . Levelling the land
8. Slayer - Hell awaits
9. D A D - Call of the wild
10. Dissection - Reinkaos
11. Dire Straits - Love over gold
12. Iron Maiden - Piece of mind
13. Johnny Cash - Folsom prison blues
14. Saw doctors - If this is rock n roll, I want my old job back
15. Oyster band - Holy bandits
16. Spear of destiny - Outlands
17. Bright eyes - I'm wide awake it's morning
18. Eagles - On the border
19. Lars Winnerbäck - Söndermarken
20. Broder Daniel - Cruel time
21. Håkan Hellström - För sent för edelweiss
22. Jackson Browne - Lives in a balance
23. Lisa Ekdahl - Olyckssyster
24. Joy division - Closer
25. Sex pistols - Never mind the bollocks
26. Judas priest - Screamig for vengence
27. Dio - Holy diver
28. Anthrax - Among the living
29. Kreaator - Coma of souls
30. Status quo - LIVE
31. Imperiet - Synd
32. Eldkvaarn - Svart blogg
33. Geier sturzflug - Die geier fliegen tief
34. BAP - Ahl Männer, Aalglatt
35. ccept - Breaker
36. Foo fighters - The color and the shape
37. Nirvana - Nevermind
38. Pearl jam - Ten
39. The cure - Head on the door
40. Ebba grön - Kärlek och uppror
41. Dag vag - Palsternacka
42. Pink Floyd - The wall
43 - Metal church - metal church
44. Deep purple - Made in Japan
45. Little Steven - Voice of America
46. Led Zeppelin - IV
47. Van Morrison - No guru no methid no teacher
48. The mission - Gods own medicin
49. Raven - All for one
50. Ramones - Ramones
51. Staffan Hellstrand - Regn
52. Perssons pack - Kanoner och små små saker
53. Magnus Johansson - 12 saker jag lovat att göra
54. The men thet couldn't hang - Night of a thousand candles
55. New order - Power corruption and lies
56. Saxon - Wheels of steel
57. Def Lepard - Pyromaina
58. Jeff Healey band - Mess of blues
59. Toni Holgersson - Zigenaren i månen
60. Kraftwerk - Autobahn
61. The Clash - Londom calling
62. Whitesnake - Slide it in
63. Van Halev - Van Halen
64. Sator - Stock rocker nuts
65. U2 - Rattle and hum
66. George Thorogood - Move it on over
67. Headcat - Fools paradies
68. Beatles - Let it be
69. Hothouse flowers - Home
70. The Bangles - Different light
71. The Hooters - One way home
72. Thåström - Centralmassivet
73. The byrds - CMr tamburine man
74. Jimi Hendrix - Are you experienced
75. MSG - Assault attack
76. Black sabbath - Volume 4
77. Mercyful fate - Melissa
78. The dorrs - The doors
79. AC/DC - Let there be rock
80. Megadeth - So far so good so what
81. John Lee Hooker - Best of friends
82. Rush - Exit... stage left
83. Nasty savage - Nasty savage
84. Hallows Eve - Tales of terror
85. Soul asylum - Grave daancers union
86. The Alarm - Strength
87. David Bowie - Hunky dory
88. The Clash - London calling
89. Midnight oil - Diesel and dust
90. Gary Moore - Victim of the future
91. Sisters of mercy - First and last and always
92. Jesus and Mary chain - Psychocandy
93. Exodus - Bonded by blood
94. Janis Jopliin - Pearl
95. Kris Kristofferson - Jesus Was a Capricorn
96. Thin Lizzy - Johnny the fox
97. Bob Dylan - Highway 61 Revisited
98. Blackfoot - Marauder
99. Lynard Skynard - Pronounced 'Lĕh-'nérd 'Skin-'nérd
100. Kiss - Love gun


Se där... Det toh en stund... Har skrivit ner 100 skivor som jag anser vra legendariska. Många av artisterna och grupperna har ju gjort fler klassiska skivor men jag har valt att bara presentera en skiva av varje band/artist. Jag har säkert missat några och får uppdatera efter hand...


Tänkte också börja med ett inlägg som ska heta "100 låtar man måste höra innan man dör"


Stay tuned!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 30 november 2019 17:04

Nu var det otroligt länge sen jag skrev nåt här! Jag brukar ju oftast skriva när jag har nåt jag vill säga eller nåt jag vill upplysa andra om och det har jag nu!   Jag gillar politik och samhällsfrågor och jag är väldigt intresserad av vad som...

Av Peter - 22 oktober 2018 14:40

Nu kommer ett ganska långt personligt inlägg.Vill på detta sätt belysa hur vissa svenska myndigheter behandlar vanliga människor. Jag talar om migrationsverket. Jag har antagligen varit tragiskt naiv i min tro att vi lever i ett relativt rättvist sam...

Av Peter - 20 augusti 2018 08:51

Jahapp hejsan igen! Long time no see, inte bloggat på en evighet men men men... har haft mkt att göra och trots att det verkligen funnits intressanta ämnen att skriva om har jag inte fått "tummen ur" som man så poetiskt säger! :)   Som rubriken s...

Av Peter - 26 april 2018 14:34

Dessa låtar är en lista över sånt jag anser att man bör ha hört minst en gång i livet... I alla fall enligt mig. 1. Motörhead - Killed by death2. Metallica - Master of puppets3. Bright eyes - At the bottom of everything4. Tom Waits - Hold on5. The ...

Av Peter - 21 april 2018 09:03

Jag blev taggad i ett inlägg därman skulle lägga upp sina tio favoritskivor...     Eftersom jag älskar musik och har gjort det sen jag var riktigt liten så blev det en utmaning... jag menar, tio skivor?? Det är inte mycket för ett 50årigt liv! ...

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards