joydivision

Alla inlägg under juli 2009

Av Peter - 3 juli 2009 17:32

Satte mig för nåt år sen och funderade på att skriva ner en lista med odödliga skivor... alltså inte nöja sig med bra skivor (då skulle det bli några tusen) utan verkliga milstolpar för mig (och även för musikens utveckling)..  

Nu gör jag ett nytt försök!


  • Motörhead - Ace of spades (Första riktiga hårdrockskivan jag köpte... den lever kvar än!
  • Pink Floyd - The wall (klassisk skiva och film... få skivor har påverkat så mycket som the wall)
  • The Pogues - If I should fall from grace with God (Pogues bästa skiva enligt mig... Fantastiska låtar och Shane Mc Gowan när han är som bäst... säger bara "Fairytale of N.Y.)
  • The Waterboys - Fishermans blues (Titellåten är bland det bästa man kan lyssna på)
  • Joy Division - Unknown pleasures (Redan trumintrot är nåt alldels nytt och denna skivan kom att påverka musikhistorien mer än dom flesta skivor gjort)
  • Joy Division - Closer (Ian Curtis avskedsord till världen... En skiva jag är säker på kommer vara lika bra om 50 år också)
  • The Beatles - Let it be (jag vet att dom flesta tycker att beatles gjort många bättre skivor men detta är min favorit)
  • Metallica - Master of puppets (Den perfekta thrash-skivan... och metallicas all time high... bättre än såhär blir inte hårdrock oavsett genre... Det är fantastiskt att höra ett band spela så variationsrikt och göra så långa låtar utan att tråka ut... )
  • Lars Winnerbäck - Söndermarken (Bästa skivan med Lasse... innehåller egentligen ingen svag låt... Här stod Winnerbäck och hovet på topp...)
  • Lars Winnerbäck - Vatten under broarna (Fantastisk skiva... en svensk Nebraska fast bättre... Brillianta texter och fantastisk känsla... lyssna på Mareld så förstår ni)
  • Nirvana - In utero (Jo många säger att Nevermind är bättre men In utero tilltalar mig mer... Den innehåller några av världens starkaste låtar och texter... t ex Heart shaped box och All apologies)
  • The Levellers - Levelling the land (En såndär skiva som jag bara inte klarar mig utan... Låtar som One way, Riverflo, Boatman och Liberty song är lika viktiga som öl på festen!:)
  • The doors - The doors (En av de viktigaste skivorna genom historien, och samtidigt en inspirationskälla för många moderna viktiga band)
  • Jimi Hendrix - Are you experienced (Antagligen den skivan som inspirerade dom flesta av de klassiska hårdrocksbanden, Egentligen tror jag inte folk verkligen fattat vilket geni Hendrix var och hur långt före sin tid han var!)
  • Bruce Springsteen - Born to run (Går det att få mer suveräna texter och bättre musik än såhär? Detta är en av de viktigaste skivorna nånsin...)
  • Led Zeppelin - The song remains the same (Jag har aldrig varit ett sånt fan av LZ att jag har köpt allt dom gjort och kan varenda låt, däremot fastnade jag för denna skivan och den har stannat på min favoritlista genom åren, Den innehåller många låtar som är klassiska och som format modern musik)
  • Deep Purple - Machine head (Skulle nog inte kännas helt rätt att ha en topplista med viktiga skivor utan att nämna Deep purple... Man hör stora influenser hos dom flesta metalbanden idag... både dom gamla och dom nya banden har purple att tacka för mycket
  • Slayer - Hell awaits (NU säger alla riktiga slayerfans att Reign in blood är bättre men för mig är Hell awaits skivan som verkligen satte fart på den extrema metallens utveckling... Sen är reign in blood en av de bästa skivorna också det ska jag vara den första att erkänna!)
  • Van Morrison - Avalon sunset (Min absoluta favorit av Van... Innehåller underbar stämningsmusik)
  • Dire Straits - Love over gold (Några av dom vackraste låtarna jag har hört, många tycker skivan är seg eftersom den består av fem väldigt långa låtar men för mig är den Dire Straits absolut bästa skiva)

Har en känsla av att jag kommer återkomma till denna listan så småningom... Här är iaf 20 av mina absoluta favoritskivor!


Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards