joydivision

Alla inlägg under december 2013

Av Peter - 31 december 2013 15:03

Ja... Här sitter man då, årets sista dag... Över lag ett trevligt år med några ups and downs som vanligt. Som vanligt har jag tänkt och reflekterat en del över saker som sagts och gjorts under året... Framför allt det gamla vanliga... Den där konstiga rasismen som vi ser dagligen när vanliga ofta fattiga människor kastar skit på andra svaga grupper i samhället. Samtidigt som många sitter klistrade vid TV:n och ser överklassen förlusta sig utan att tänka på det. Samma sak med skatter... Det gnälls kopiöst för varje litet bidrag som delas ut till flyktingar och invandrare samtidigt som alliansen sänker skatten med miljardbelopp till dom allra mest välbeställda i samhället, dvs dom som minst behöver en skattesänkning.


Men en sak som jag har tänkt på en del de senaste veckorna är hur staten och proffstyckarna styr vad som är viktigt ur hälsosynpunkt...


Det är helt ok att klaga på tobak... rökning och snusning... Där höjer man skatter och pris på produkterna i den enfaldiga tron att folk kommer röka/snusa mindre... samma sak med alkohol... Där är ju tanken att dom 90% som kan handskas med alkohol ska betala för att 10% inte kan det... Frågan är om det hjälper.. trots höga spritpriser så verkar antalet männiksor med alkoholproblem bara växa...

Nu är jag ju själv rökare, och dessutom en rökare som insett hur dumt det är att röka MEN om jag ska sluta ska det vara för att JAG vill sluta inte för att staten talar om det för mig eller försöker tvinga mig med höjda priser osv. Vad gäller alkohol är jag en sån som gärna dricker ibland och när jag gör det gillar jag att välja finare spritsorter som maltwhisky, goda lite mer exklusiva ölsorter osv.. Jag köper hellre två öl för 99 kr styck än en hel back Lapin Kulta! Så varför ska då jag behöva betala för det fåtal som inte kan handskas med alkohol? Det är en bra fråga...


Det för mig till min nästa fråga... Var finns proffstyckarna när vi kommer till de verkliga hälsoproblemen? Och kanske framför allt de problem som kommer bli jättestora i framtiden?
Jag tänker på fett och socker... jag tänker på en hel generation födda från slutet av åttiotalet och framåt. En generation som tillbringar sin tid framför datorn medan dom lever på skräpmat läsk och energidrycker...


När jag var 14 år gammal (1981) så drack vi också läsk... ofta en burk Coca cola i veckan... ibland blev det en extra läsk om man gick på bio eller liknande... Godis åt vi också men ofta var det en chokladbit... Inte för att vi var extremfattiga för det var vi inte utan helt enkelt för att man hade inte råd med mer på en normal veckopeng!


Motion fanns hela tiden... Som liten spelade man fotboll med kompisarna, man sprang hela tiden, skridskor på vintern, alla åkte skidor, sen blev det styrketräning i sporthallen, innebandy, volleyboll och man åkte kommunsubventionerad buss till simhallen en gång i veckan... Enkelt uttryckt så fanns det aktiviteter varje dag och alternativen var få... Det var helt enkelt inte roligt att vara hemma på sitt rum med två tråkiga TV-kanaler, ingen dator, inga tv-spel och absolut inget internet. Om man var hemma satt man och lyssnade på musik och pratade och det var ju inget man gjorde varje dag eller flera timmar i stöten!!


Hur är det idag? Vi vet att dagens generation inte idrottar så allmänt som man gjorde för 30 år sen... Den där motionen man fick utan att tänka på det finns inte längre. Man sitter vid datorn, TV:n och sina tv-spel... Godis och läsk är billigare än nånsin... Jag vill minnas att en burk cola kostade en femma när jag var 20... Det kostar den fortfarande! När jag var 20 jobbade jag på en industri och tjänade 63 kr/tim. Idag tjänar man mer än det dubbla på samma jobb. Det betyder att medan maten, hyran, elen, bensinen mer än fördubblats i många fall har godis och läst snarare blivit billigare sett ur ett reallöneperspektiv. Det är konstigt tycker jag!


En ask cigarretter kostar idag mer än tre gånger så mkt som när jag började röka, en dosa snus har blivit ännu dyrare procentuellt sett. Allt detta samtidigt som socker blivit mycket billigare. Varför?


Varför inte lägga på en hälsomoms eller hälsoskatt på de mest skadliga produkterna inom livsmedel. För som det är idag så har besserwissrarna konstaterat att det är dom med lägst utbildning som har mest problem med vikten, som äter sämst och som förväntas dö i hälsorelaterade sjukdomar i framtiden... Ja är det så konstigt då? Dom med lägst utbildning är dom med sämst lön. Vilken mat är billigast? Är det den nyttiga maten, grönsakerna, den maten som går lättast att laga när man jobbar långa och tunga skift och är trött? Nej den billigaste maten är den sämsta... Halvfabrikat som falukorv (bestående av rena slakteriavfallet) färdiga köttbullar fulla med tillsatser och fett... vanlig korv, hamburgare i frysdisken som mest består av skit man inte kan använda till nåt annat. Den dyraste maten är också den bästa... färska grönsaker, riktigt fint kött, bra köttfärs, vilt (som bara bönderna i princip får tillgång till... De flesta nyttiga lightprodukter, vegetariska produkter och liknande är svindyra... Så vad väljer den som lever närmast gränsen till fattigdom? Självklart falukorven eftersom där får man en middag till fyra personer för mindre än 30 kr medan den rike kan välja en skinkschnitzel för det tredubbla priset... Det är precis samma sak när man ska äta ute... vad är billigast och farligast? Jo korvkiosken, mc donalds, burger king, lokala pizzerian.. På vår lokala pizzeria kostar det under 300 kr för hela famijen att äta, på en fin resturang som jobbar med nyttiga och fina råvaror kostar ofta EN middag 300 kr... Så funkar samhället idag och det skrämmer mig!

Mitt förslag är att man lägger en rejäl skatt på farlig mat! Man ska INTE kunna köpa 1,5 liter läsk och få i sig mer socker än man behöver på en vecka för 10 kr. låt läsken få ett literpris på 30 kr. Jag tror att i framtiden kommer läsk och energidryck göra mer skada på den unga generationen idag än vad spriten nånsin gjort! Energidryck... ja... får jag bestämma så vore ett totalförbud det bästa men en rejäl prishöjning vore det näst bästa alternativet... idag kan man köpa en burk energidryck med taurin och koffein för 5 kr. Sätt ett lägstapris på 25 så går nog konsumtionen ner!

Vad gäller mat har man bevisat att den mat som är mest populär hos ungdomar också är den som är skadligast... Lägg på en skatt på mc donalds, pizzerior och lägg skatt på den sämsta maten i affärerna! Då kan man sänka priset på nyttig mat!


Om detta skulle bli verklighet så skulle även dom som har det sämst i samhället få en chans till ett långt liv, men det är kanske inte det staten vill? Det kanske är bättre att låta samhällets lägsta klasser leva medan dom jobbar och sen få cancer, stroke och hjärtsjukdomar lagom till 65? Då sparar ju staten in äldrevård och sjukvård samtidigt som den vården som är kvar blir betydligt bättre för dom rikaste?

Jaja... bara lite tankar... Nu önskar jag alla ett gott nytt år!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards