joydivision

Alla inlägg under december 2012

Av Peter - 16 december 2012 13:07

Nån mer än jag som börjar tröttna på alla "Rör inte våra traditioner"inlägg på facebook?


Jag vet helt ärligt inte riktigt vad jag ska tycka... I förrgår ägde en av de värsta massmorden på barn rum i USA... Vi har sett naturkatastrofer och krig... På hemmaplan läser vi om fattigdom, barn som inte får några julklappar och barn som får stanna hemma från skolan när det är dags att samla in pengar till lärarna eller när man ska på nån utflykt som kostar pengar.


Men vad är det man läser? Varenda gång man öppnar facebook ser man minst fyra personer som delar nåt om antingen kränkta pepparkaksföräldrar eller folk som inte vill att man ska klippa bort dockor ur kalle anka på julafton. Helt otroligt nog fler inlägg om dockorna i kalle anka än delningar om massakern i USA. Hur kommer det sig? Vad är det som gör vanliga människor så kränkta och småaktiga att dom ens vill ägna en minut åt en tecknad film från svunna tider?


Dom största frågorna just nu verkar vara:


Kalle Ankas jul... Folk känner sig kränkta över att man valt att klippa bort en svart, en jude och en blond docka (tror jag det var). Det roliga är ju att detta är ett beslut från Disney, INTE från Sverige och den svenska censuren.


Pepparkaksgubbarna... Här verkar små människor i sverige tro att detta är det största hotet mot demokratin i Sverige sen andra världskriget... Det roliga i detta är ju att det rörde sig om EN skola och EN rektor som dessutom ändrade sig. Helt ärligt.. spelar det nån roll? Är det en viktig fråga?


Fira skolavslutningar i kyrkan... Ja, när jag var yngre var vi tvungna att vara i kyrkan.. visst, det störde inte mig men jag måste ändå säga att jag tycker det är bra att man försöker få bort religion så mycket som möjligt ur barnens liv. Det kommer massor av tillfällen då våra barn och ungdomar kan bilda sig en uppfattning om religion senare i livet. T ex kan barnen välja att konfirmera sig. Vi får acceptera att vi har ett mångkulturellt samhälle och vi får samtidigt inte bara välja ut dom bitarna vi gillar (som pizzor och kebab) och välja bort dom bitarna vi inte gillar! Vi kan ju inte ha en avslutning per religion eller hur? Fyra elever i en moske, två i en synagoga, 12 i kyrkan och resten ingenstans för deras tro finns inte representerad i den staden! Varför då inte göra som i vissa andra länder? Avsluta i skolan och sen får dom som vill delta i en kyrklig avslutning som är frivillig! Jag gillar både kyrkan och det budskap som Jesus predikade (obs, stor skillnad där, jag stöder INTE kyrkans budskap. Jag gillar kyrkan som byggnad och jag gillar Jesus budskap). Jag tycker det är för jävligt att små avundsjuka rasister ska använda kyrkan och Jesus för att få ut sitt budskap! Dvs samma människor som inte satt sin fot i kyrkan sen dom var små och som dessutom kallar sig ateister.


Negerbollen... Ja herregud, det mest patetiska av allt. Vem bryr sig vad en kaka heter? Om det nu är bestämt att vi inte ska använda ordet "neger" så visst. Kan kännas lite löjligt men det är faktiskt ännu löjligare att starta facebookgrupper och argumentera om det som om det vore ett stort hot mot vår demokrati.


Jag vill ha svenska flaggan framme... Ja men HA DET DÅ? Det är varken olagligt eller olämpligt att ha svenska flaggan framme. Jag har heller aldrig hört en enda invandrare ha nåt emot svenska flaggan... Tvärtom har jag hört många invandrare säga att dom är förvånade över att svenskar är så ointresserade av saker som t ex att vara stolta över sitt land och visa det.


Jag vill kunna sjunga den svenska nationalsången... Jamen det KAN DU lilla vän... Samma där, det är inte olagligt att sjunga nationalsången. Det enda som bör hindra dig är väl sovande grannar! Återigen har jag aldrig hört en invandrare ha nåt emot vår nationalsång.


Vi vill inte ha några moskeer i Sverige... DÄR håller jag med. Jag vill inte ha några statsfinansierade moskeer i Sverige... Jag vill heller inte ha några hinduistiska tempel eller kristna kyrkor byggda av skattemedel! Religionen ska vara självfinansierad, annars kan den självdö enligt mig! Dom som vill dyrka sin religion ska göra det med egna pengar. Jag är samtidigt helt emot att vi som folk ska försörja ett kungahus. Gör likadant där, gör det frivilligt att betala kungaskatt precis som det är frivilligt att betala kyrkoskatt!


Vi vill inte ha några böneutrop... Ja, det är ju en personlig åsikt. Jag är emot all form av religiös propaganda, både böneutrop, Jehovas vittnen och andra som prackar på mig deras tro. Det roligaste är att dom som känner sig mest hotade och kränkta av böneutrop och den typen av religiösa påverkningar är samma personer som till varje pris vill driva in barnen i kyrkan till skolavslutningar! Kul va? Jag har väldigt svårt att se att vi inom några år kommer tvingas att bli muslimer som folk verkar tro på facebook!


Nej det finns många exempel på hur svenskarna känner sig diskriminerade kränkta och hotade... De flesta är mest löjliga, många är helt felaktiga och många är dessutom missuppfattningar! Jag kan tycka att dockorna i Kalle Anka är en väldigt generaliserande bild av de folkgrupper de representerar... Det beror på att när denna filmen gjordes var bilden så... Vad är det då för fel att uppdatera sig? Jag menar, när jag var 10 år hade jag aldrig sett en svart person i verkligheten... Jämfört med idag var vi väldigt isolerade i Sverige, väldigt lite inflytande från andra kulturer, speciellt på landet där jag bodde! Ville man äta ute fanns det två alternativ, Korvkiosken där man kunde köpa en hamburgare eller en korv och en resturang där man kunde äta husmanskost. Idag har vi pizzerior, resturanger, kebab osv... bara att välja! Personligen föredrar jag det vi har idag!


En viktig grej är att dom som är födda på 80talet (till viss del även 70talet) inte har en aning om eller kan föreställa sig hur det var i Sverige på 70talet... Dom är uppvuxna med pizzerior, kebab, kinamat, kabelTV, Internet och dom har sett invandrare av alla möjliga folkslag i sina liv. När jag gick i högstadiet var jag en av få "andra generationens invandrare", min farsa kom från tyskland på 60talet och jag har verkligen fått uppleva hur det känns att vara annorlunda trots att jag har samma hårfärg och hudfärg som många svenskar. Idag finns det nog ingen klass i nån skola som inte har några muslimer eller andra invandrare.


Det jag önskar är att dom som gapar högst om att bevara sverige svenskt och att bevara vår kultur skulle tänka efter lite... Var det verkligen bättre för bara 35 år sen? Jag vill att alla ska se helheten... inse att vissa saker har blivit sämre i samhället och att många fler saker har blivit bättre! Och framför allt, jag vill att folk ska inse att det är totalt idiotiskt att skylla allt på en grupp människor! För vad gör vi då? Jo då stöder vi ett generaliserande som är direkt farligt för varje land. På exakt samma sätt som Hitler fick en hel värld att förstå att judarna var skulden till allt ont, och vi vet ju hur det slutade med facit på hand!


Personligen gillar jag det mesta av Sverige. Jag tycker extremt illa om hur stora delar av landet styrs idag, hur landet behandlar de fattigaste, att vi håller på att utveckla samma sorts egoism som vi sett i USA i många årtionden (Ni vet där en människa kan säga "Jag skiter i att det dör folk som inte har råd med sjukvård så länge jag har råd med min sjukvård")... Det hindrar inte att jag gillar valfriheten i Sverige, jag kan hitta filmer från hela världen, jag kan lyssna på musik, titta på konst utan några gränser. Jag kan äta mat från alla kulturer redan i en liten håla som Kalmar... Jag kan lätt besöka alla världsdelar på min semester och jag kan välja att fira semester i Sverige... Sen finns det såklart en massa saker som jag tycker är fel med hur landet styrs. Det är dom sakerna jag tycker att man ska fokusera på, INTE pepparkaksgubbar, Kalle Anka och chokladbollar...


Kungahuset... Det är totalt sjukt att vi ska betala kungahusets socialbidrag. OM det nu är så att kungen, sillan, vickan, madde och carl philip inte kan försörja sig själva så kan dom givetvis få söka bidrag på samma villkor som jag och andra vanliga... Hur många svenska arbetslösa skulle inte kunna få a-kassa för det kungahuset plockar ut varje år? Vet inte hur många bilar kungen har idag men det rör sig om över 100... EN ENDA av hans lyxbilar skulle kunna ge en arbetslös 1000 kr mer i månaden i 20 år... Den tusenlappen skulle antagligen betyda mer för en ensamstående mamma än vad bilen betyder för knugen!


Svenska kyrkan... Kyrkan har i århundraden stulit pengar från folket... Dom äger skogar, fastigheter och konst som betalats av folket eller stulits från folket. Sälj av detta och se hur många av våra fattigaste som skulle kunna få en bättre tillvaro!


Politiker... Ja det är tillsammans med bankfolk och försäkringsbolag de värsta utsugarna... Hur kommer det sig att avskedade politiker inte behöver gå på en a-kassa med maxgräns för vad man kan få ut? Hur kommer det sig att svenska folket stillatigande ser på när regering efter regering höjer sina löner samtidigt som man talar om att VI ska spara? Och hur sjukt är det inte att en bankdirektör kan förstöra ekonomin för vanligt folk pga några idiotiska beslut och ändå få ett avgångsvederlag som vida överstiger det en normal människa kan få ihop under en livstid??


Nej... det som förstör dagens samhälle är just detta... Söv folket med mer dokusåpor och "reality-TV"... Få folk att tro att dom kan bli nästa stjärnbagare, idol, talang eller kock... Håll folket i den dvalan och när det inte räcker för att leda bort uppmärksamheten från fuskande politiker, kungahusets slöseri i kristider osv, då hetsar man små människor mot andra små människor genom att blåsa upp idiotiska historier som pepparkakorna, negerbollar, glassnamn och dockor i kalle anka. Och det funkar jättebra! Det ser vi nästan dagligen!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards