joydivision

Alla inlägg under augusti 2012

Av Peter - 16 augusti 2012 13:03

Lite kaffepaus på jobbet.
Ibland upphörs man aldrig att fövånas av en del människor. Önskar nästan att jag hade haft förmågan att kunna totalt nonchalera vad andra människor tycker när det passar mig. Eller nej, det skulle väl knappast göra mig till en bättre människa även om det hade varit enklare.

Förmågan att se hur ens hanlingar påverkar andra och att på nåt sätt ta ansvar för det istället för att bara tiga ihjäl och hoppas att det blåser förbi måste väl ändå vara en bra egenskap?

Delvis är det väl mitt eget fel som accepterar för mycket istället för att säga stopp.

Av Peter - 15 augusti 2012 13:48

 

Nu ska jag försöka förmedla receptet på den sk kommuniströran.. En revolutionerande god maträtt!


Grundtanken tror jag är att göra en annorlunda version av lasagne med potatis istället för pastaplattor.

Såhär gjorde jag!


ingredienser:

Köttfärssås

ca 1 kg köttfärs

1 gul lök

1 burk krossade tomater

1 paket passerade tomater

vatten

ev tomatpure

salt, peppar paprikapulver

lite maizena att reda av med om såsen blir för tunn.


Övrigt:

Tunt skivad rå potatis (svårt att säga hur mkt... man får prova sig fram... gick väl åt nåt kg tror jag

3 dl vispgrädde

gratängost


Bryn lök och stek köttfärsen krydda med salt, peppar och paprikapulver. (muskot ingår i orginalreceptet men det hade jag inte hemma)

När färsen är brynt häller man i krossad och passerad tomat, ev vatten och tomatpure (går bra med ketchup också) Såsen ska vara ganska lös eftersom potatisarna ska bli mjuka i ugnen.

Ta köttfärssåsen och varva i en ungsfast form med tunt skivad potatis (som när man gör lasagne)

ställ in i ugnen i 200 grader.


Nu till improvisationen... tiderna är ju lite varierande beroende på potatistyp, hur mkt potatis och hur ugnen funkar. Såhär gjorde jag iaf!


20 min. bara köttfärssås och potatis.

Häll på en trea vispgrädde (återigen beroende på hur mkt och hur stor formen är!)

20 min. med köttfärssås, potatis och grädde.

Häll över nån god gratängost. ev täck över med folie om man inte vill ha osten "bränd" (som är så jövla gött)

ca 20 minuter till, tills potatisen har den konsistensen man vill ha.

Servera med en grönsallad och en kall pilsner!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards