joydivision

Direktlänk till inlägg 14 mars 2009

schlagern hehe

Av Peter - 14 mars 2009 22:54

Ok... schlagerfestival... Visst är det kul med musik och visst är det kul med stora konserter men va fan, nån måtta får det väl vara?

vad är det med schlagern som gör att det MÅSTE vara glitter, paljetter och fejkboa på varenda j-a människa i globen?


Äkthet är ett ord som inte finns med... Min 12åriga dotter sa "Men pappa tänk om winnerbäck vore med i schlagern... då skulle du väl rösta på honom?" Svaret är givet "Winnerbäck skulle inte ställa upp i schlagern... han har nämligen yrkesstolthet och integritet" "Pappa vad är integritet??" hmm slut på diskussionen tycker jag!


Det värsta är ändå när band ställer upp och lanserar sig som hårdrock i en schlagerfestival... hmm nu är ju Heat ungefär lika hårda som mjukglass men ändå... jag har skrivit det förut och jag skriver det igen... (med risk att låta som en gammal gubbe som säger att det var bättre förr)


När jag började lyssna på hårdrock 1977 så var det nåt unikt... förbjudet... spännande... Ett nitbälde smugglade man med sig... långt hår var nåt som innebar ständiga bråk med föräldrar men det sket man i... Jag kommer ihåg hur folk fasade över Motörhead, Black Sabbath, Iron Maiden, Judas priest, Saxon osv... när sen Slayer, Metallica, Anthrax osv dök upp var fasan på bristningsgränsen...

Vad händer idag... Metallicas musik spelas i varuhus och som reklamjinglar (detta är bandet som vägrade spela in video för det var för kommersiellt) Ozzy Osbourne gör dokusåpa och skrattas ut av de människor som såg honom som det största hotet mot ungdomars hälsa förut..... sorgligt men sant... Man ser tioåriga ungar med nitbälten och metaltröjor... hårdrocken har fått ballarna avklippta... första ballen rök när poodles ställde upp för några år sen och sista ballen rök med heat nu idag...


Annars tycker jag det är coolt att Caroline af Ugglas ställer upp och kommer tvåa.... den enda artisten som såg normal ut... Agnes var det värsta jag har sett... 70talsfnask på crack.... Alcazar är gräsliga med sitt överdrivet bögiga sätt (dom flesta homosexuella killar jag känner identifierar sig inte med alexander bard eller han i alcazar utan önskar inget hellre än att bli betraktade som helt vanliga killar) Sarah Dawn Finer var tämligen gräslig där hon svävade runt globen som en gigantisk rödhake....


Nej men helt ärligt så tycker jag att song contesten är ganska patetisk... den kostar miljoner att arrangera... svenska folket röstar för miljoner kronor och för vad? För att några gamla öststatsländer ska kompisrösta på varandra och se till att vad som än händer så är det nån tondöv ryss som vinner...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 30 november 2019 17:04

Nu var det otroligt länge sen jag skrev nåt här! Jag brukar ju oftast skriva när jag har nåt jag vill säga eller nåt jag vill upplysa andra om och det har jag nu!   Jag gillar politik och samhällsfrågor och jag är väldigt intresserad av vad som...

Av Peter - 22 oktober 2018 14:40

Nu kommer ett ganska långt personligt inlägg.Vill på detta sätt belysa hur vissa svenska myndigheter behandlar vanliga människor. Jag talar om migrationsverket. Jag har antagligen varit tragiskt naiv i min tro att vi lever i ett relativt rättvist sam...

Av Peter - 20 augusti 2018 08:51

Jahapp hejsan igen! Long time no see, inte bloggat på en evighet men men men... har haft mkt att göra och trots att det verkligen funnits intressanta ämnen att skriva om har jag inte fått "tummen ur" som man så poetiskt säger! :)   Som rubriken s...

Av Peter - 26 april 2018 14:34

Dessa låtar är en lista över sånt jag anser att man bör ha hört minst en gång i livet... I alla fall enligt mig. 1. Motörhead - Killed by death2. Metallica - Master of puppets3. Bright eyes - At the bottom of everything4. Tom Waits - Hold on5. The ...

Av Peter - 25 april 2018 15:08

När jag började räkna upp mina 10 favoritskivor insåg jag genast att 10 skivor är omöjligt. Efter 40 år av musiklyssnande blir det betydligt mer! Jag skrev förra gången att jag skulle försöka räkna upp 100 favoritskvor. Så här är är mitt försök... ...

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards