joydivision

Alla inlägg den 2 maj 2011

Av Peter - 2 maj 2011 23:22

Varje gång någon viskar nåt om att råoljepriset gått upp höjer bensinbolagen priset direkt... Inte efter ett tag när den bensinen som redan finns i tankarna tagit slut och man har tvingats att köpa den nya dyra bensinen, nej direkt ska det höjas... 
Nu har man lyckats knäppa Bin Ladin... en sak som direkt fick råoljepriserna att sjunka och börserna världen runt att dansa glädjelambada. Tror ni att bensinpriset kommer sänkas motsvarande? Nej knappast!!


Samma sak med kaffepriset... nån gång var femte år blir det missväxt över HELA den kaffeproducerande världen (!!!) Då höjer affärerna kaffet säkert som amen i kyrkan... Men tror ni att man sänker kaffepriset resten av åren när det inte är missväxt? Sänker man när det är rekordskörd?? Nope såklart inte...


Samtidigt som bensinen nosar på 15kronorsgränsen och jag sitter och skriver detta ser jag hur flygresor.se gör reklam för extrembilliga flygresor... 

Time out ett ögonblick... 
Vad säger man från politikernas håll? Hög bensinskatt ger bättre miljö... jo man får tacka!

Vad man gör är att man ser till att dom i storstäderna kan flyga billigt till semesterparadis (nästan alla flyg går från sthlm, gbg eller köpenhamn) medan låginkomsttagarna på glesbygden får avsätta en stor del av sin lön för att ha råd att åka till sina jobb... Var finns logiken? För mig är den väl dold! 


Detta mina vänner är kapitalismens fula tryne... Man pratar om tillgång och efterfrågan... Det är bullshit... Kapitalism är "Höj priset så länge folk är dumma nog att köpa"... Kapitalism är också "Höj priserna som jag skiter i och sänk priserna på sånt jag vill ha"... 

Det är tragiskt att politiker med svinhöga inkomster, möjligheter att få resor betalda mellan hemmet och jobbet, politiker med korta avstånd till arbete ska få besluta hur mycket vi på landsbygden ska betala för bensinen... Det är vi som blir ruinerade varje gång vi ska pendla till våra jobb, vi har knappt råd att storhandla längre tack vare bensinpriset...


Jag vet inte vad man kan göra åt detta... En tanke vore väl ett uppror mot storstädernas översittarfasoner, deras syn på "korkade lantisar"... Det vore trevligt att låta nollåttorna inse vilka det är som producerar sakerna som säljs i deras affärer, vilka som odlar och förädlar maten dom äter... 

Av Peter - 2 maj 2011 22:29

Nu har Uncle Sam mulat Usama... Visst känns det lite för lägligt att det hände just nu?? När Obama behöver så mkt boost som det bara går för att fixa sig omvald nästa år!

Det roliga tycker jag är att Usama fått allt i USA... sin förmögenhet, sin utbildning och dessutom tyckte USA att Usama var en hedersknyffel att använda som spjutspets mot det stora hotet i öst nämligen ryssarna!


Vad ville egentligen Usama? Ja... det är frågan... kanske var det att orsaka så mkt förstörelse som möjligt för sina f.d allierade men kanske och jag säger kanske ville bara Al Quaida en sak, få vara ifred från USA som så tydligt bara strävade efter kontroll på oljan!


Sen måste jag ändå ställa frågan vem som är värsta terroristen, USA eller Al Quaida!


Tänker på hur USA genom decenier har försökt styra världen... tänker på atombomberna över Japan (ett land som USA lätt hade kunnat driva till kapitulation utan att behövt släppa en enda atombomd och därmed förstöra för generationer) Jag tänker också på Vietnam... hur många människor dog inte där? hur många amerikanska soldater dog inte där? eller kom tillbaka med söndertrasade liv? Jag tänker också på Irak.. hur USA struntade i FN och deras rapporter om att det faktiskt inte fanns några massförstörelsevapen (vilket det heller inte fanns)...

Nej, att USA och dess vapengalna, krigshetsande och överpatriotiska mordgalna folk ska tillåtas att styra världen är för jävligt enligt mig! Jag hurrar inte när det utförs terrordåd någonstans, jag hurrar inte heller när oskyldiga människor dör, men jag är övertygad att utan USAs politik och maktgalna politiker skulle det inte finnas en bråkdel av de terrorister vi ser idag!


USA avrättar förståndshandikappade fångar, startar krig, invaderar andra länder för att plocka politiska poäng hos en obildad mordgalen medelklass... Det går inte att bortse ifrån... Sen sätter man sig till doms över resten av världen och talar om hur fel dom har.


Kan samtidigt inte glömma hur USA och England visste om förintelselägren i Polen under andra världskriget men gjorde inget... Det var inte en prioritet enligt statscheferna... Frågan är vem som är värst... Hitler eller Nixon, Johnsson, Bush, Reagan och nu Obama...


Bara lite åsikter denna i övrigt lugna och trevliga dag... 

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards