joydivision

Alla inlägg den 20 november 2013

Av Peter - 20 november 2013 20:09

Jaha... Nu har de politiskt korrekta i landet lagom gjort det igen! Man har beslutat att dra tillbaka Barnen Hedenhös eller vad den nu heter... Varför? Jo för att en av serierna ger en skev bild av Amerikas urbefolkning... Samma tjafs som med Tintin i Kongo om ni minns!


Ni som följt min blogg bör ha listat ut vid det här laget att jag är antirasist, emot diskriminering och främlingsfientlighet... Jag är också positiv till andra kulturer och nya intryck från andra länder såsom mat, musik, film, teater och resor...


Varför anser jag då att man inte ska censurera böcker, tidskrifter och övrig media för att passa in i dagens politiskt korrekta samhälle? Jo, det finns två anledningar till det.


För det första anser jag att man ska komma ihåg allt, inte bara valda delar ur sitt förflutna! Vår syn på svarta, indianer, asiater och homosexuella är kanske inte så enkel som de politiskt korrekta vill framhålla idag. För bara några decenier sen var synen på svarta, indianer, asiater och homosexuella annorlunda. Därför ska man inte gömma de tidigare synerna på andra människor och kulturer. Vi kan ju se det som att genom att visa t ex Tintin i Kongo, barnen Hednahös och kinesfigurer på godiispåsar visar vi samtidigt hur långt vi har kommit i vår syn på andra kulturer och hur mycket vårt samhälle och vår kultur har förändrats åt det positiva hållet.


En vis man sa en gång "Den som inte minns sin historia är dömd att upprepa den". Det är ett citat som jag gärna tar fasta på! Är det så att vi svenskar skäms för vårt förflutna? Hur stora delar av militär, överklass och polis stödde nazismen på 30talet för att sen snabbt vända kappan efter vinden när kriget vände för Tyskland?


Själv tycker jag mest det är pinsamt att se hur idioter censurerar barntidningar. Vad blir nästa steg? Att censurera böcker? För 100 år sen var homosexualitet otänkbart för de allra flesta människor, alla uppfostrades i den andan... Det är fel anser jag och de flesta människor idag. MEN det betyder inte att det är rätt att t ex förbjuda Vilhelm Mobergs böcker bara för att han uttalat sig negativt mot homosexuella, han är ju bara en produkt av sin tid och sin uppfostran! Det ska aldrig blandas ihop med hans fantastiska böcker.


Tintin i Kongo, barnen Hednahös och de tecknade dockorna i Kalle Ankas jul ÄR tidsdokument som är bevis för hur sverige och övriga länder såg ut i en annan inte helt avlägsen tid, och att glömma den tiden är lika fel som att vara rasist eller homofob i dagens upplysta samhälle!

Den andra anledningen till att jag är emot dessa utspel från de politiskt korrekta är att dom lägger ved på rasisternas brasa... Inom några timmar kommer facebook svämmas över med inlägg i stil med "Låt bli barnen Hednahös" och hänvisa detta till svenskfientlighet vilket kommer leda till ytterligare sympatisörer för svenskarnas parti och sverigedemokraterna!

Och är det en sak jag är riktigt riktigt trött på så är det alla dessa jävla inlägg på facebook!

Tack för ordet!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards