joydivision

Alla inlägg den 22 januari 2014

Av Peter - 22 januari 2014 20:51

Jag undrar ibland över logik i olika sammanhang...


Tänkte på en sak som förbryllar mig rejält... Såhär är det!


Jag älskar film... tittar på film varje dag, alla kategorier, från djupa dramafilmer av Hertzog till amerikansk action... Jag har gillat film sen jag var väldigt liten och har genom åren samlat på mig hundratals filmer i hyllan, från början VHS-filmer (som givetvis blev föråldrade och fick bytas ut) till dagens blue ray och DVD!


När man är filmintresserad så kostar det en del pengar... Jag är inte en sån där som är totalt emot all form av piratkopiering och att låna filmer, däremot försöker jag köpa så många filmer som möjligt i orginal. Detta gör jag av två anledningar! För det första vill jag stödja filmindustrin så det blir fler filmer i framtiden och för det andra så tycker jag det ser snyggt ut i hyllan!


För att titta på film behöver jag två saker...

1. En Blue ray-spelare

2. En TV

Det är allt och det är logiskt!

Men inte i Sverige... I Sverige kan man inte titta på film om man har en TV och en Blue ray... iaf inte lagligt! Så fort man köper en TV är man skyldig att betala TV-licens! Därför att vi i Sverige har nåt som kallas Public service, Dvs ett TV-utbud som staten tvingar oss att köpa vare sig vi vill eller inte! Redan det är ett rättsövergrepp enligt mig! Jag anser inte att man ska tvingas betala för nåt man inte vill ha. Precis lika lite som jag begär att folk ska betala alkoholskatt om dom är nykterister. Den skatten ska givetvis ligga på varan (dvs spriten).


Men om vi bromsar lite där

Det är fel med Public service... det tycker iaf jag. Men vad är då public service? Jo det är en statlig TV som ska uppfylla några kriterier... Nämligen:

1. Hålla hög kvalitet

2. Vara fri från reklam

3. Vara politiskt och religiöst obunden

4. Inte styras av marknaden


Är svensk TV det? håller dom måtten? Enligt mig, Nej!

Hög kvalitet... tja... Ettan och tvåan har visserligen en del program av kvalitet... Men dom rör sig mer och mer mot den gråzon som skiljer public service från kommrersiell TV genom dokusåpor, skvallerprogram osv.

Fri från reklam... Hmm ja, Enligt SVT är man fri från reklam men det är bara en juridisk tolkning... Så fort det är ett stort, dyrt program (exempelvis OS, FotbollsVM och Schlagern) så har man nåt som kallas "sponsring" där ett företag sponsrar programmet med pengar mot att TV-kanalen visar företagets namn innan programmet börjar! För mig är det ingen större skillnad mellan sponsring och reklam. För mig är det bara ett sätt för staten att bryta mot sina egna regler!

Att vara politiskt obunden... Tvivlar på att nån tv-kanal kan vara helt obunden...

Sen det mest omöjliga enligt mig... Den statliga TV:n gör en stor grej av att vara opverkad av marknaden... Eftersom vi inte har nån reklam så är vi inte beroende av storföretagen säger man! Detta vägrar dock jag att tro på!
Jag är helt övertygad om att även statlig television backar när nån av de stora sposorerna hotar att backa ur på samma sätt som kommersiell TV kryper för företagen för att få dom fetaste reklamkontraken!


Nu spelar iofs det ingen roll för mig... Jag är totalt ointresserad av svensk TV... Det går inte ett enda program på ettan och tvåan som jag följer, och definitivt inga program som ska kosta mig tusentals kronor om året! Jag anser att det ska vara mitt val om jag vill köpa en sak.


Att begära att jag ska betala för statlig TV bara för att jag äger en TV är lika absurt som att kräva att jag ska betala underhåll bara för att jag har utrustningen som krävs för att göra en tjej med barn!

Vad tycker folk? Är det fler än jag som anser att TV ska vara frivilligt?

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards