joydivision

Alla inlägg den 21 november 2015

Av Peter - 21 november 2015 10:36

Hej alla i datavärlden... Denna nya värld där allt kan översättas till ettor och nollor... Allt från vacker musik, snygga tjejer till nyheter och skrönor!

Ni som "känner" mig på facebook vet att jag sällan delar inlägg. Jo jag kan dela nån rolig bild, en bra låt eller nån bild på senaste gitarren, det gör jag ju nästan dagligen. Däremot är det inte ofta jag delar ut nyheter och händelser. Varför kan man undra... Svaret är enkelt! För att jag ska dela en nyhet behöver jag veta några saker! Se här, en lista :)

  1. Vem är personen som delar och litar jag på den personen? (Detta är faktiskt en ganska viktig fråga... Många människor man har på facebook är ju egentligen främlingar eller ytligt bekanta) En vanlig statusuppdatering som handlar om hur mycket pengar flyktingar får eller hur tiggarna utnyttjar vårt system delar jag i princip aldrig
  2. Känns informationen jag funderar på att dela realistisk? (Detta är en otroligt viktig fråga... magkänsla är underskattat i många fall) Om jag läser att ensamkommande flyktingbarn får 50 000 kr redan vid gränsen eller att ensamkommande flyktingar har våldtäkt av svenska tjejer som nationalsport faller det redan där på sin egen orimlighet.
  3. Källan.. Detta är det viktigaste av allt! Varifrån kommer nyheten? Ofta är det en vän som har en vän som har kommenterat eller gillat en status som en annan vän har lagt på sin status. Detta gör att vännen också gillar och delar vidare och efter några minuter på facebook har nyheten fått vingar och är iväg. Frågar man sin vän så visar det sig ofta att deras svar är "jamen... det vet väl alla att vi ger ensamkommande flyktingbarn nya mobiler och tiotusentals kronor" utan att ha en aning om varifrån det kommer! Nån ursprungskälla får man aldrig veta. Tack och lov är det enkelt att forska lite själv! 90% av dessa skrönor kommer från siter som Avpixlat och Fria tider. Det som vanliga människor tror är nyhetsrapportering från en nyhetssite är i själva verket fabricerad propaganda från rasister som bara vill piska upp en hatstämning mellan invandrare och svenskar! Fega människor som tänder stubinen men springer fort som fan för att inte vara i närheten när det smäller!
  4. Jämföra... Också jätteviktigt! Om det nu vore sant att alla ensamkommande flyktingbarn fick varsin I-phone och massa pengar vid gränsen borde det ju inte rapporteras som scoop hos Nisse Karlsson på facebook utan på nationella nyhetssiter som SVT, Aftonbladet, DN, Metro. TV4 osv osv osv! Finns inte nyheten nån annanstans än på Nisses facebook så kan man nog utgå ifrån att det är en skröna (ja såvida inte Nisse är grävande journalist fast då kanske han hade sålt nyheten istället för att skänka bort den på facebook)
  5. Har jag sett det förut... Också en rolig detalj... Ofta delas samma bilder ut gång efter gång... speciellt om det gäller kravaller med invandrare inblandade! Det är ju jättebra att kunna använda samma bild flera gånger... bara ändra platsen! "Kravaller i Rosengård", "Våldsamt upplopp i Tensta" och "Här kastar flyktingarna gatsten i Bergsjön". Det har visat sig många gånger att just avpixlat och fria tider gärna lägger ut bilder och skriver texter som är grovt överdrivna! Varför? Jo för att piska upp en hatstämning...

Senast idag läste jag en intressant status som delats vidare helt utan källhänvisningar, helt utan nåt ursprung. Bara en text på några rader som beskriver hur en person (svensk) satt på en flott resturang och ser hur kypare fjäskar för ensamkommande flyktingbarn. Givetvis är poängen att personal på resturangen berättar att dom får beställa vad dom vill och att kommunen betalar såklart.. Här nedan inom citationstecken är inlägget i sin helhet:


"Jag vet inte, men ska det gå till så här??
Sitter på ett hotell, kommer just upp från hotellets restaurang och är minst sagt förbannad och fundersam på våra sty...rande i detta land!! När jag sitter och äter kommer det in ett antal ungdomar, kyparn är riktigt på hugget och framme hos "gästerna" direkt. Så här lite på "håll" kan man utläsa att gästerna är krävande, jag blir fundersam och går fram till baren och frågar, inte för att det angår mig, men vilka är dessa gäster? barkillen svarar snabbt, du vet det är ensamkommande flyktingbarn, …….. va? alla har nya mobiltelefoner, pratar glatt i dessa och surfar för fullt. Deras attityd är mer än nödvändigt krävande när dom skall beställa mat!! Jag frågar barkillen, får dom beställa VAD DOM VILL från restaurangens gourmemeny? JA, kommunen betalar svarar barkillen! När jag efter detta besked vänder mig om står kyparen mot "gästerna" och frågar "what do you like to drink sir"
Jag vet inte, nu har det fan spårat ur totalt!! Efter flykt från krig och tortyr, "all inclusive" på gourmerestaurang är väl inte nödvändigt? Eller?
Jag är i chock!!
Vårt lands ekonomi är i gungning och vi måste spara in?????"


Först måste jag säga att jag är chockad att nån tror på detta och delar det vidare... Jag menar, det är så mycket idiotier i denna status att ett barn borde kunna se igenom det...


Ingen källhänvisning, bara en "facebookvän" som delat vad en annan vän delat

Man kan inte se om detta är en nyhet eller nåt någon har skrivit själv

Om det hade varit så att kommunen betalar ensamkommandes lyxliv hade det nog stått i varenda tidning

Skulle en anställd i gourmetresturangen verkligen svara på den frågan? Var dom månne partikamrater?


Nej, för rasister är sociala medier det bästa som finns... man blir förbannad på en skröna, delar med ett klick, fem av mina vänner blir förbannade och delar med fem klick, fem av de fem vännernas vänner blir förbannade och delar med 25 klick.... and so on...


Så kära vänner... det är därför jag sällan delar statusar på min facebook!

Peace out och lyssna gärna på Rövarkungens ö av Nationalteatern!


Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards