joydivision

Alla inlägg den 5 februari 2015

Av Peter - 5 februari 2015 11:29

Livet på landet...

Nu har det hänt igen...

Ja... jag menar att än en gång har vi fått bevis för hur brottsligheten sprider ut sig på landsbygden...
Under mindre än två år har jag råkat ut för tre brott. Först ett bilinbrott där tjuvarna krossade en ruta för att ta sig in i bilen och sno en GPS värd sisådär 50 kr. Sen mindre än ett år senare blev min bensintank uppborrad och några få liter bensin stals. Sammanlagt värde för byten blir ungefär 250 kr. Kostnaden för de två brotten för mig blev 3000 kr i självrisk flera veckor utan bil och givetvis allt det medför.
Så idag hände tredje brottet... Strax innan kl 9 imorse gick jag ut och startade bilen. Tänkte låta den gå varm innan jag skulle köra. Detta har jag gjort många gånger och aldrig råkat ut för nåt! Idag när jag kom ut ca 20 min senare var bilen borta. Spårlöst...
Bilen står alltid parkerad på samma plats mindre än tio meter från lägenheten på en stor parkering med många andra bilar... Det är alltid mycket folk på parkeringen vid den tiden, folk som går till skola, folk som ska handla, andra som är vid sina bilar plus folk som kommer och går... Detta är ett av kommunens största bostadsområden, det var dagsljust ute dessutom!

Vad är det för människa som gör en sån grej? Ingen som planerat att göra det i alla fall då jag alltid brukar ge mig iväg tidigare på morgonen.. Inget proffs, dels för att bilen inte är värd så mycket pengar och dels för att risken för upptäckt är enormt stor. Måste varit nån som bara råkade få se bilen stå där och inte brydde sig om riskerna.. Nån pundare kanske? Det har ju blivit ganska många såna här i byn på senare år.

Detta är vad som händer när polisen lägger ner alla mindre orter och man ska förlita sig på en polis som finns 5 mil härifrån och som prioriterar sina facebookstatusar mer än brottsligheten...
Kan nån snäll människa förklara för mig vad det är för land man lever i när polisen lägger ner miljontals kr för att skydda ett nazistpartis valmöten samtidigt som man skiter i vanliga brott som drabbar vanliga människor? Inte konstigt att SD och SvP får nya anhängare varje dag... Varför ska vårt polisbeskydd tas bort bara för att vi bor utanför städerna? Betalar vi inte lika mycket skatt som stadsborna? Har inte vi samma rätt till trygghet och säkerhet som en som bor i Stockholm Kalmar Göteborg eller Malmö? Visst... Vi är mindre samhällen men ändå? Det bor hursomhelst över 6000 personer i kommunen och vi har ingen fast polis här! Resultatet är det många som fått känna på! Bara på vår parkering har det varit bensinstölder, inbrott och anlagda bränder.
Visst, en polis hade inte kunnat hindra alla brott som begås men på den tiden vi hade en polisstation var det en annan stämning bland folk... Man VISSTE att det fanns poliser som var ute i samhället med jämna mellanrum och kollade av... man SÅG poliser nästan dagligen.. Idag ser man aldrig poliser... speciellt inte nattetid. Vet folk om att det finns poliser är man automatiskt mer försiktig... man ser till att köra bil med säkerhetsbälte och moped med hjälm... Jag tror också det gäller brottslingarna. I alla fall så var denna typ av brott betydligt ovanligare på den tiden det fanns poliser...

Finns det fler än jag som tröttnat på hur dagens samhälle behandlar oss vanliga människor? Finns det fler som är trötta på att se hur resurserna i samhället används på totalt fel sätt? Finns det fler som inte gillar att man ska vara en sorts "andra klassens" medborgare bara för att man inte bor i nån storstad?

Jag tror det börjar bli dags att säga ifrån... Och att säga ifrån på RÄTT sätt... Sluta protestera om totalt meningslösa grejer som chokladbollar, pepparkaksgubbar och myter om migrationsverket och börja se hur samhället behandlar _alla_ svaga människor...

Dela gärna detta vidare och försök sprida budskapet... För 30 år sen fanns det ett ord bland oss "vanliga" lågavlönade, arbetslösa och svaga grupper i samhället... Det ordet är Solidaritet... Dags att damma av det och börja leva i den andan igen?

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards