joydivision

Alla inlägg den 30 november 2019

Av Peter - 30 november 2019 17:04

Nu var det otroligt länge sen jag skrev nåt här!

Jag brukar ju oftast skriva när jag har nåt jag vill säga eller nåt jag vill upplysa andra om och det har jag nu!


Jag gillar politik och samhällsfrågor och jag är väldigt intresserad av vad som styr samhället. Vilka mekanismer styr hur samhället behandlar sina medborgare och hur reagerar övriga samhället på orättvisor och diskriminering.


Jag har alltid stått för jämlikhet demokrati och lika villkor. Därför är jag självklart emot rasism sexism och även kvotering! Vad rasism och sexism är vet nog alla men kvotering??? Såhär skulle jag definiera kvotering...


Kvotering är i min värld när man tar en människa som egentligen saknar kvalifikationer kunskaper eller färdigheter och låter samhället betala en del av personens lön för att arbetsgivaren ska frestas att spara in lite pengar samtidigt som man får en anställd som kanske inte kan allt på arbetsplatsen men ändå går att använda för att avlasta övrig personal!


Första gången jag råkade ut för kvotering var jag runt 27... jag var utbildad inom data, nätverk och IT... Jag sökte ett jobb som nätverksansvarig/ITtekniker åt ett LO-förbund i Kalmar. Jag hade alla kvalifikationer som krävdes och lite till... Jag skulle kort sagt lätt fixat det jobbet och jag var övertygad om att jag skulle få det då jag hade allt som krävdes! Men _NEJ_ jag fick inte jobbet därför att LOförbundet (ja detta demokratiska fantastiska folkvalda förbund) hade bestämt sig för att anställa en kvinna! Så istället för lilla jag som var färdig att sättas i produktion valde man en okvalificerad kvinna som behövde utbildning innan hon kunde sättas igång! Tack för det demokratin!

Nu senast har jag jobbat på ett äldreboende som kock... Återigen.. Jag har utbildningen, jag har kunskapen och dessutom har jag en jävla massa "go" i mig eftersom jag drömt om att jobba som kock länge... Jag jobbade som vikarie i fem månader... Ersatte diverse ordinarie personal som gick på semester under de fem månaderna... Jag gjorde alla jobb jag fick tilldelat, allt från matlagning till disk... från prepp till att ansvara för en matsal under värsta rusningen och INTE EN GÅNG under tiden fick jag ETT ENDA klagomål på mig!
Självklart trodde jag att jag skulle fortsätta bli inringd och så småningom få vikariat eftersom jag som sagt inte fått ett enda klagomål på mig men ICKE...

När en fyra månader lång pappaledighet skulle tillsättas trodde jag att den skulle annonseras ut internt inom kommunen som är policy. Och att kommunen skulle anställa den med bäst utbildning eller mest erfarenhet och kunskap men ICKE... tjänsten gick till en kille med diverse psykiska funktionshinder... en kille som inte klarar stress (haha bra val att jobba i kök då), en kille som bara kan vara i matsalen när det är impopulär mat så det är få gäster och såklart en kille som måste behandlas med silkesvantar så han inte bryter ihop... Glömde jag säga Han har INGEN som helst UTBILDNING inom kök??? Hans erfarenhet grundar sig i diverse praktikplatser och liknande!
Hans fördel?? Ja såklart att arbetsförmedlingen står för en stor del av hans lön!

Jag har rannsakat mig själv en del efter mitt vikariat och kommit fram till att mitt misstag var att vara mig själv...
Jag påpekade saker som dom gjorde fel i köket.. mest hygiengrejer som t ex  att man inte ska återanvända mat som kommer tillbaks från avdelningarna i nästa veckas pytt i panna... att man ska hålla avlopp ordentligt rena och att temperatur är jätteviktigt när man serverar mat! 
Man ska inte göra så när arbetsplatsen består av några zombies med månader kvar till pension, några invandrare som är livrädda att bli av med sina jobb några lite ehm... inte så snabba i hjärnan som vet att dom aldrig får jobb nån annanstans! Allt detta leds av en diktator som anser sig stå över kommunens regler och tror hon skriver alla regler själv....


Summan av denna gnälliga blogg är inte att jag missunnar nån att få jobba Nej, absolut inte! 
MEN....

Om jag har ägnat 1,5 år åt att utbilda mig för att få jobb... Investerat både tid och pengar (genom att pendla till Kalmar varje dag) så anser jag att jag ska ha företräde framför en outbildad person alla dagar i veckan!


Jag kan inte för mitt liv begripa hur nån kan ta ett jobb utan att vara förtjänt av det? Att veta att "OM jag fick jobba under samma villkor som Peter (t ex) så skulle jag inte klara det" Nej det begriper jag inte...

Jag vill veta att OM jag får ett jobb så beror det på att jag är

1. utbildad

2. kunnig

3. trevlig

4. beredd att göra det jag ska

5. beredd att utföra samma uppgifter som alla andra på arbetsplatsen

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards