joydivision

Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av Peter - 6 oktober 2012 14:13

På min facebook har det genom åren dykt upp en och annan "Jag vill kunna ha min flagga på balkongen" och "jag vill kunna sjunga min nationalsång"... Det har t o m dykt upp nån "Jag vill inte ha några moskebyggen i Sverige"...För att inte tala om alla som tjatar om sina j-a negerbollar... Det är okunnigt, det är trångsynt och det är fördomsfullt. Allvarligt talat, har vi inga större problem? Dom två första, dom är bara för j-a korkade... Jag har massor av invandrarvänner i alla åldrar och INGEN har NÅNSIN sagt att han/hon blir störd av varken en flagga (även om jag kan bli lite störd av såna där flaggor man köper för 39.90 på nåt lågprishak... känns inte som en symbol för ett land) eller vår nationalsång! Moskebyggen vill inte jag heller ha... iaf inte finansierade av statliga pengar precis som jag inte vill ha några kyrkor eller politiska högkvarter byggda av pengar som ska gå till gamla, barn, sjuka och hemlösa! Vad gäller den beryktade negerbollen... det är skrattretande! Jag personligen anser att jag har viktigare saker för mig än att starta en politisk opinion över namnet på ett bakverk... jag menar... Neger kommer från Negro som betyder "svart"... för min del får ni kalla den vad fan ni vill... kalla den chokladboll, delicatoboll, negerboll, kokosboll (fast då blir det stulet) eller helt enkelt "Brun fettbomb med kokos"!


Nu senast läste jag dock en ny status som oroade mig en del...

"JO JAG VÅGAR...

Sverige har hemlösa. Barn som går till sängs utan att äta. Äldre som går utan nödvändiga läkemedel. Psykiskt sjuka utan behandling. Familjer som går i ekonomisk konkurs. MEN VI DONERAR MILJONER TILL ANDRA LÄNDER UTAN ATT HJÄLPA VÅRA EGNA FÖRST!!!!

99% av er kommer inte att ha modet att kopiera och återanvända denna text"


För mig är det ett hån... Jag menar, här bor vi i ett land där _alla_ människor från 12 år och uppåt har varsin mobiltelefon, dator, mat för dan, fri skola, kläder, tillgång till bil i många fall, bostad osv osv...


För att bemöta detta punkt för punkt:

  1. Hemlösa... I Sverige ska ingen behöva vara hemlös. Alla har rätt till ett existens minimum. Att en del människor väljer att supa upp sina pengar, missköta sig så dom blir vräkta osv är knappast samhällets fel.
  2. Barn går till sängs utan att äta... Ja det händer säkert... samtidigt som dom barnen har en mobiltelefon och dessa barns föräldrar i många fall röker...
  3. Psykiskt sjuka utan behandling... Det är inte pga pengabrist utan snarare på inkompetenta beslutsfattare... När det är viktigare att lägga pengar på avgångsvederlag och bonusar, när man kan låta politiker och offentligt anställda ordna svindyra fester och låta staten betala istället för att fördela pengarna åt dom behövande, ja då är det inget man kan göra mer än att avsätta idioterna!
  4. Familjer som går i ekonomisk konkurs... Ja.. det är tragiskt för familjerna men återigen, är det inte frågan om felplacerade pengar i många fall? Eller kan personerna själva ha satt sig i situationen genom att köpa mer än dom har råd med? Säkerligen lite av varje! Jag vet iaf att jag hörde ett reportage om hur fler svenskar än nånsin hamnar hos kronofogden idag. Ofta beror det på överkonsumtion, sms-lån, belånade hus, fina bilar, dyra kläder och dyra lyxresor...

Jämför detta med att leva i krig, under naturkatastrofer, torka, missväxt osv... jämför svensken som sitter hemma med sin mobil, sin dator, sin fina bil, sina utlandsresor, fina kläder osv med en som bara önskar att hitta mat åt sin familj. Jämför våra gamlingar som i de flesta fall får vård, mat, bostad, tv, nöjen, terapi och medicin med högkostnadskydd med gamlingen som svälter ihjäl under en torka i Afrika.


Och vad säger svensken? JO han säger att vi ska skippa biståndet till fattiga länder, att vi ska sluta ta in flyktingar från krigshärjade länder osv... Samtidigt som vi betalar miljarder kronor varje år till kyrka, kungahus, försörjning av statliga höjdare (inte bara dom som aktivt jobbar idag utan även åt dom politiker och chefer som fått sparken men ändå lyfter avgångsvederlag i flera år efter)... I mina ögon klingar det falskt...


Vad hände med begrepp som solidaritet? sammanhållning? framtidstro? utveckling?


Nej idag verkar det vara kört med medmänskligheten, speciellt i lilla sverige. Och det värsta är enligt mig att dom som propagerar för dessa åsikter är vanliga jobbare, vanliga ungdomar, under och medelklass... Dom som skulle vinna mest på att gå samman och förändrar det gamsamhället som sakta men säkert fått fästa sen slutet av åttiotalet.

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards