joydivision

Alla inlägg den 11 oktober 2012

Av Peter - 11 oktober 2012 18:35

Självklart ska man tänka på miljön... Det börjar ju bli hög tid att börja fundera på saker som utsläpp, växthuseffekt, ozonlager osv.


Men ibland undrar man hur det tänks...

En biljett med KLT mellan Torsås-Kalmar kostar 56 kr för mig, enkel resa. Det innebär att jag får betala 112 kr för att ta mig fram och tillbaka till Kalmar med buss. Det är egentligen ganska hutlöst när man tänker efter. Jag kör fram och tillbaks till Kalmar för ca 100-110 kr. (sträckan är 8 mil). Och då kan jag dels ta med mig fyra personer till i bilen och jag kan åka vart jag vill, både ut till affärsområdena och storhandla och in till innerstan. Dessutom kan jag åka när jag vill och hem när jag vill!

Hur går detta ihop med tanken på miljön och tanken på att åka kollektivt? Borde man inte belöna dom som väljer att åka buss istället för bil?


Sen kan man fundera på flyg...

Eftersom flygtrafiken förstör miljön extremt mycket borde även den vara beskattad på samma sätt som bilismen.


För oss som bor på landet är bilen dessvärre nödvändig, till jobb, till att storhandla, hämta barn hos kompisar, hälsa på folk. Det är inte som i städerna där det finns tunnelbanor och stadsbussar som fraktar folk både snabbt och billigt.


Varför är flyget så befriat från miljöskatter? Min tanke är att flyget är storgubbarnas resesätt... Självklart ska dom rikaste i samhället få flyga på semester så billigt som möjligt! Jag menar självklart är det väl viktigare att en fet direktör ska få flyga till thailand utan att betala för miljöskydd! Jag menar det är ju mycket mer logiskt att jag som behöver bilen till jobb, handla, köra familjen osv betalar för det! jag har ju dessutom så mycket pengar så jag har råd till skillnad från den feta direktören! ;)

Nej... Låt dom som förstör få betala! Låt flyget ta sitt ansvar! Låt det bli lite dyrare att flyga och samtidigt ge oss som måste ha bil möjligheter att kunna ha det utan att bli ruinerade!


Jag funderar på hur roligt det vore om alla vi på landet som ser till att det tillverkas mat, virke, bränsle till hus, håller industrin igång... tänk tanken att vi satte extra högt pris till såna som bor i storstadsregioner? Jag menar, dom har ju billigare transporter, billigare handel (eftersom det finns mer konkurrens) och dessutom har möjligheten att verkligen kunna välja mellan massor av affärer bara genom att använda sitt buss/pendelkort...


Jag menar... vi på landet straffas redan på många sätt.

  • Sämre löner
  • Dyrare handel eftersom vi oftast bara har en eller två livsmedelsbutiker
  • Kläder, elektronik, underhållning är dyrare eftersom vi oftast måste åka för att handla sånt
  • Transporter... Eftersom det är sämre kollektivtrafik blir vi mer beroende av bil.
  • Kultur.. En konsert innebär ofta en resa till Stockholm, Göteborg eller Malmö, en bio innebär en resa på ca 10 mil...
  • Valfrihet... Inom det mesta... vi har mkt sämre möjligheter att välja. Både inom nöje, skolor, arbeten, utbud på varor och liknande

Borde inte vi som faktiskt till stor del står för den grova tillverkningen och i princip allt lantbruk och produktion av mat och liknande få nån sorts kompensation för det? Det vore kanske en tanke....

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards