joydivision

Direktlänk till inlägg 1 februari 2015

People are strange...

Av Peter - 1 februari 2015 10:53

   Vad håller på att hända med gamla Sverige?

Jag är inte jättegammal... I alla fall vill jag inte tro det själv... Jag minns hur det var att vara 15 och få moppe... Jag minns hur det var att vara 18 och få körkort och bil... Jag minns hur det var att vara 20 och få gå på systemet för första gången... Jag kommer också ihåg konserter fester kompisar som hände för 30 år sen.. Inte illa va?


 

Vad jag också kommer ihåg (någotsånär exakt) är hur samhället såg ut för 30 år sen... När jag slutade gymnasiet (med kass betyg hehe) och skulle ut i arbetslivet. Idag har jag en son som är 21 som ramlat ut i verkligheten för några år sen och eftersom jag inte blivit helt dement än kan jag faktiskt jämföra hur det var då och hur det är idag...


Den korta versionen: "Sverige har blivit ett USA i miniatyr"


Den något längre versionen...

När jag slutade gymnasiet juni 1986 hade jag ganska kassa betyg... En inavlad skola som korrespondensgymnasiet med samma skitlärare som man hade på högstadiet var inte riktigt min kopp the!

Hursomhelst gick jag till AF som en lydig pojke... Fick direkt ett tips om ett jobb som busstädare och alltiallo på texaco i Söderåkra! Sökte jobbet och två dar senare stod jag där...

Det jobbet varade i några månader... sen blev jag arbetslös igen.. Då fick jag nåt som kallades "ungdomslag" Det innebar att en arbetslös ungdom fick 4 timmars jobb om dan. I mitt fall blev det Söderåkra skola som vaktmästare. Kommer inte ihåg exakt hur mycket jag plockade ut där men nånstans runt 4000-4500 kr/mån var det! Efter bara några månader där fick jag jobb på Torsmaskiner (kommunens största industri på den tiden)... Där hamnade jag med en lön på 7000 kr/mån.

Nu jämför vi med idag... en ungdom som är runt 19-20 år... bor hemma... arbetslös...

Han/hon går på nåt som kan kallas "åtgärd"... Detta ger ungdomen drygt 3000 kr/mån... Alltså runt 1000 kr/mån mindre än jag hade för 28 år sen. Redan här kan man se hur samhället har "utvecklats" och åt vilket håll det går.

Nästa jämförelse... En industrijobbare idag! Det är idag inte ovanligt att en vanlig industrijobbare plockar ut 15-17000 kr/mån... För 28 år sen hade jag runt 7000 kr/mån...


Slutsatser om man jämför 1986 med 2015:

För en arbetslös har inkomsten minskat med runt en tredjedel

För en metallarbetare har lönen mer än fördubblats, i en del fall tredubblats

 En liten enkel illustration över skillnaden mellan 1986 och 2014 med reservation för exakta siffror.. Den visar hur en arbetslös utan A-kassa fått lägre inkomst samtidigt som en person med jobb fått en betydligt högre. Jag har valt att ta kr efter skatt.

Dessutom har vi fått fler förändringar.. här är några:

För 25 år sen kunde man som arbetslös få en utbildning. AF köpte in utbildningar från bl a AMU och andra utbildningsföretag. Syftet var att göra den arbetslöse mer attraktiv på arbetsmarknaden. I många fall fungerade det, i andra fall blev det inte så bra. Var man motiverad och ville utvecklas kunde man hursomhelst bli en duktig svetsare, verktygsmakare, elektriker, kock eller varför inte, några år senare, datatekniker eller IT-samordnare.

Idag finns dessa möjligheter inte kvar. I a f inte i samma utsträckning. 1986 fick man studera på sin A-kassa (dvs man hade 80% av lönen kvar medan man läste på t ex AMU) Idag får man ta studielån för att kunna studera. Det innebär att man som ungdom kan bli tvingad in i en utbildning som ska leda till ett låglönejobb som undersköterska och landa på arbetsmarknaden med kanske 150-200 000 kr i studieskulder.

Även arbetsmarknaden var annorlunda... Ville en rik jävel ha hemhjälp fick han betala för det... Det subventionerades inte av staten som det görs idag...

Ville en arbetsgivare anställa folk var han tvungen att betala för det... Visst kunde man få en arbetslös och få lönen betald av AF men det var strikt kontrollerat och SKULLE leda till jobb... Dessutom bara för kortare tider... Idag verkar det som om det är lättare än nånsin att få arbetslösa att jobba gratis helt utan garantier om jobb eller tidsbegränsningar... FAS 3 är ett bra exempel på detta...


USA i miniatyr skrev jag i början... De olika systemen USA/Sverige har blivit mer och mer lika...

  • Klyftorna mellan höginkomsttagare och låginkomsttagare har ökat enormt...
  • Klyftorna mellan folk med jobb och folk utan har blivit enormt stor...
  • För 30 år sen fanns det underklass... MEN det var en underklass som överlevde på sina resurser även om det var riktigt svårt kunde man som arbetslös 20åring skaffa en lägenhet och överleva på de pengar man fick.
  • Dagens underklass är inte lågavlönade utan ungdomar som aldrig kommit in i arbetslivet, ungdomar som tvingas leva på en inkomst som inte ens är en femtedel av en normal lön... femtedel, läs 20%... Resultatet blir en apatisk generation som tvingas leva på sina föräldrar för att dom inte har råd att flytta hemifrån medan de ungdomar som har föräldrar som haft bra jobb kan ge sina ungdomar en framtid i form av sparkonton, lägenheter och så vidare...
  • Idag jobbar folk som pensionärer... inte bara nåt år efter 65 utan i många fall tills dom är över 70... Vilka jobb är det dom snor? Jo jobb som ungdomar skulle haft... Såg en gubbe som jobbat som jurist och vid pension bestämde han sig för att börja köra buss... Detta egoistiska svin hade fyllt 70 och vägrade acceptera att han inte skulle fortsätta jobba... Det kunde en ung arbetslös ungdom fått istället... Inom kommunerna är det likadant.. Det är billigare att använda en pensionär än att välja en ungdom som behöver tid att komma in i jobbet och kanske utbildning... Nåväl hehe... vår kommun använder faktiskt arbetslösa ungdomar... fast utan lön då givetvis... Åtgärd hette det ju!

Nån som undrar vad resultatet av detta blir? 40talisterna gör ungdomsgenerationen apatisk genom att vägra gå i pension och låta en ny generation ta över...

Ett välkänt fakta är att alla behöver nån som befinner sig nedanför... nån man kan ta ut sin frustration på. Idag har vi ett samhälle som är mer uppdelat än nånsin... Vi har en överklass som befinner sig milsvid över underklassen... Vi har en underklass som totalt tappat tron på framtiden... Samtidigt har vi politiker som utnyttjar detta både från höger och vänster... Till vänster har vi AFA och liknande, till höger har vi Svenskarnas parti och Sverigedemokraterna.. Genom propaganda från båda håll bygger man upp två "armeer" som slåss mot varandra medan det viktigaste passerar i perferin nämligen;
"Ni är lurade.. medan ni slåss mot varandra, ni lågutbildade arbetslösa invandrare och lågutbildade arbetslösa svenskar har vi ett kungahus som kostar ENORMA summor varje år... vi har politiker som ska vara våra företrädare som höjer sina löner så dom befinner sig så långt från verkligheten man kan komma, vi har en kyrka som äger mark och andra tillgångar och vi har direktörer inom båda statliga och privata företag som tar ut astronomiska löner samtidigt som dom förskingrar företagens pengar... Åker dom dit... fallskärm resten av livet"


Det jag hoppas ska hända är följande... ((och om detta kan ni läsa mer utförligt i bloggen innan denna))

Tänk om alla invandrare och svenskar i samma sociala skikt inser hur lurade dom blivit.. Inser att dom står på samma sida, vill ha samma saker (dvs ett anständigt liv där man kan leva på sin inkomst, flytta hemifrån, börja sitt liv) och samtidigt inser att dom är starka... dom är både fler och starkare än den lilla lilla elitklick som hetsar dom mot varandra... Tänk om alla ni inom FAS 3, alla arbetslösa, alla som aldrig kommit ut i arbetslivet slog er samman och visade hur starka ni är tillsammans...

Det är inte andra fattiga som är fienden... Skinnskallarnas värsta fiende är inte invandrarna och invandrarnas värsta fiende är inte skinnskallarna... Ni är på samma sida och ni är lika lurade...


Men när man hör människor som är etablerade i samhället.. äldre människor i min ålder och uppåt så blir man mörkrädd... Dom är så j-a rädda för att mista sina hus, sina bekväma liv, sina pengar, sin nya bil, sina svindyra mobiltelefoner att dom blankvägrar att se alla som INTE har det lika bra som dom... Och där har vi också de värsta rasisterna... dessa inskränkta människor som så ofta börjar sina meningar med "jag är inte rasist men..."


Jag tror personligen att 40talisterna är det största hotet mot Sveriges framtid...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 30 november 2019 17:04

Nu var det otroligt länge sen jag skrev nåt här! Jag brukar ju oftast skriva när jag har nåt jag vill säga eller nåt jag vill upplysa andra om och det har jag nu!   Jag gillar politik och samhällsfrågor och jag är väldigt intresserad av vad som...

Av Peter - 22 oktober 2018 14:40

Nu kommer ett ganska långt personligt inlägg.Vill på detta sätt belysa hur vissa svenska myndigheter behandlar vanliga människor. Jag talar om migrationsverket. Jag har antagligen varit tragiskt naiv i min tro att vi lever i ett relativt rättvist sam...

Av Peter - 20 augusti 2018 08:51

Jahapp hejsan igen! Long time no see, inte bloggat på en evighet men men men... har haft mkt att göra och trots att det verkligen funnits intressanta ämnen att skriva om har jag inte fått "tummen ur" som man så poetiskt säger! :)   Som rubriken s...

Av Peter - 26 april 2018 14:34

Dessa låtar är en lista över sånt jag anser att man bör ha hört minst en gång i livet... I alla fall enligt mig. 1. Motörhead - Killed by death2. Metallica - Master of puppets3. Bright eyes - At the bottom of everything4. Tom Waits - Hold on5. The ...

Av Peter - 25 april 2018 15:08

När jag började räkna upp mina 10 favoritskivor insåg jag genast att 10 skivor är omöjligt. Efter 40 år av musiklyssnande blir det betydligt mer! Jag skrev förra gången att jag skulle försöka räkna upp 100 favoritskvor. Så här är är mitt försök... ...

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards