joydivision

Direktlänk till inlägg 8 november 2015

Kränkt?

Av Peter - 8 november 2015 10:48

Ibland känns det som om svensken är världens mest lättkränkta folk... Speciellt nu med alla dessa sociala media. Förut var svensken mest arg och bitter, knöt handen i fickan bland folk och kanske vädrade sina kränkta åsikter med de närmaste hemma vid matbordet. Nu delas det inlägg till höger och vänster om hur kränkt svensken ör. Dagligen ser man hur "normala" vuxna människor helt omdömeslöst delar klipp om chokladbollar, skägg, pippis pappa, pepparkaksgubbar osv osv. Det delas också en del allvarligare grejer. "Myter" om hur bra invandrare har det, hur mycket pengar dom får och vilka förmåner dom får av staten... Det delas också myter om tiggare och kriminella nätverk. Ofta helt utan fakta bakom sig. Siter som Avpixlat och Fria tider lever på att sprida dessa myter.


På senare tid har jag sett väldigt många bloggar om män. Riktigt nedlåtande bloggar som talar om hur värdelösa män är... Ska man tro en del feministiska bloggare så är män bara en bunt våldtäktsmän som förtrycker kvinnor och vägrar ta hand om barnen. Återigen reagerar man på hur vanliga vuxna människor delar detta och ofta verkar skriva under på det.

Den totala chocken fick jag när en person jag känner (en "man") delade nåt feministiskt som gick ut på att män är roten till allt ont. Jag ifrågasatte detta, försökte förklara att dom allra flesta män är hyggliga män som respekterar, högaktar och tar hand om både sina kvinnor och sina barn på bästa tänkbara sätt. Men nej... så var det inte! Män står bakom 99% av all brottslighet och männen är ensamt ansvariga för allt elände som händer i världen... Där nånstans trodde jag att han drev med mig så jag hakade på, men icke! Det var blodigt allvar och det gick inte att argumentera med honom,


För mig finns två varianter av detta problem.. För ett problem är det!

  • Extremfeminismen. För mig är den helt odemokratisk. Den går ut på att döma ut halva befolkningen enbart pga kön. Här förklarar man krig! Man skanderar "Män är svin" och så vidare... Detta är nåt jag aldrig kommer stödja!
  • Jämställdhetsivrarna. Här gäller det lika villkor! Lika lön för lika arbete, samma rättigheter att vara hemma med barnen, samma möjligheter att göra karriär oavsett kön ras och ursprung! Detta stöder jag fullt ut! Jag menar vem kan ha nåt emot det? Alla ska ha samma möjligheter i livet!

Som nybliven arbetslös har några av mina "hjärtefrågor" blivit aktuella på ett inte så roligt sätt! Jag har nämligen insett att jag ingår i den grupp som är mest diskriminerad på arbetsmarknaden! Jag har allt emot mig som Vit, medelålders, hetrosexuell man! Här finns inga gräddfiler att åka i! Inga kvoteringar, ingen chans att hävda att man är diskriminerad eftersom jag just är en vit medelålders hetrosexuell man!


För mig är särbehandling en styggelse! Kvotering är i 99% av fallen fruktansvärt! Jag menar, hur PK är egentligen denna lilla rad "Ja du har rätt utbildning, bra erfarenhet och utmärkta vitsord MEN vi måste anställa en kvinna/invandrare/HBTQperson"?? Tacka fan för att rasismen växer i Sverige (och DET vill jag inte veta av!


Hur kan man tillåta att feminister använder vinklad statistik för att "bevisa" att män är svin? Dessutom utan att på något sätt säga VILKA män som är svin? Vissa grupper av män är överrepresenterade inom vissa brott, medan dom är underrepresenterade inom andra! Varför ställa halva samhället i skamvrån för vad några få gör? Jag är övertygad om att det förekommer våldtäkter mot kvinnor men i det stora hela är det fel att säga "MÄN våldtar". Istället kan man säga "VISSA MÄN våldtar" eftersom det är en försvinnande liten del av alla män i samhället som våldtar... Det skulle vara helt sjukt att säga "Eritreaner mördar" bara för vad en gjorde på IKEA eller att "Polacker är mördande våldtäktsmän" tack vare Lisa Holmfallet. Eller sug på denna "Svenskar är rasistiska mördare" och det grundas på mordet på John Hron, lasermannen och idioten i Trollhättan! Känns det ok? Hoppas inte det!


Jag drömmer om ett samhälle där jämlikhet råder... Där ingen ska knuffa undan nån annan, där alla har lika rättigheter och skyldigheter! Där ingen ska kunna få ett jobb bara för att personen är av ett visst ursprung läggning eller kön!


Att det finns killar som har en riktigt vidrig kvinnosyn vet jag. Dom finns i alla samhällsklasser av alla raser och ur alla ursprung! Sen är det olika beroende på ursprung, det är inte konstigt! En del länder har inte kommit lika långt som Sverige. En del människor har inte kommit lika långt som andra människor ur samma land/ursprung. Där måste vi lära oss att förändringar tar tid! Vi behöver inte gå så långt tillbaks i tiden för att hitta religiösa förföljelser i Sverige, kvinnoförtryck och framför allt ett svenskt folk som flydde religion och svält. Vi är inte så jäkla olika varandra. Bara att vi står på olika ställen på tidsaxeln och framför allt att vi i Sverige har fått leva i fred väldigt länge jämfört med många andra länder i världen! Det påverkar också! Sverige är ett unikt land som levt länge i fred, som har haft en politik som hela tiden kämpat för allas lika rätt! Vi har haft ett parti i sverige som under i stort sett hela 1900talet byggt det folkhem som gett oss ALLA fri vård, fri skola, fem veckors semester, anställningstrygghet osv.. Det gör att vi har kommit långt! MEN vi har fortfarande långt kvar!

Jag tror att folk behöver påminnas om hur det var i Sverige för mindre än 100 år sen! Innan dessa omvälvningar var vi inte så mycket bättre på demokrati här! Många ungdomar framförallt är väldigt okunniga! Att alla får gå 13 år i skola, att man bara behöver gå till tandläkaren eller vårdcentralen för att få bra hjälp, att man kan vara öppet homosexuell utan att göra ett brott osv! Därför röstar många ungdomar på SD som vill montera ner välfärden! Allt är inte ungdomarnas fel... Det finns t ex många pensionärer som röstar på SD av ren egoism... "Vi vill inte dela det vi har jobbat ihop" säger dom samtidigt som dom fortsätter jobba till 70 trots att ungdomsarbetslösheten är skyhög, dom säger "jag är inte rasist men..... hur ska vi ha råd?" om flyktingströmmen trots att många i deras farföräldrars generation flydde till Amerika av samma anledningar som många av "våra" flyktingar flyr hit idag!

Nej... Den som inte minns sin historia är dömd att upprepa den... Så väljer jag att avsluta dagens blogg!
Peace out!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 30 november 2019 17:04

Nu var det otroligt länge sen jag skrev nåt här! Jag brukar ju oftast skriva när jag har nåt jag vill säga eller nåt jag vill upplysa andra om och det har jag nu!   Jag gillar politik och samhällsfrågor och jag är väldigt intresserad av vad som...

Av Peter - 22 oktober 2018 14:40

Nu kommer ett ganska långt personligt inlägg.Vill på detta sätt belysa hur vissa svenska myndigheter behandlar vanliga människor. Jag talar om migrationsverket. Jag har antagligen varit tragiskt naiv i min tro att vi lever i ett relativt rättvist sam...

Av Peter - 20 augusti 2018 08:51

Jahapp hejsan igen! Long time no see, inte bloggat på en evighet men men men... har haft mkt att göra och trots att det verkligen funnits intressanta ämnen att skriva om har jag inte fått "tummen ur" som man så poetiskt säger! :)   Som rubriken s...

Av Peter - 26 april 2018 14:34

Dessa låtar är en lista över sånt jag anser att man bör ha hört minst en gång i livet... I alla fall enligt mig. 1. Motörhead - Killed by death2. Metallica - Master of puppets3. Bright eyes - At the bottom of everything4. Tom Waits - Hold on5. The ...

Av Peter - 25 april 2018 15:08

När jag började räkna upp mina 10 favoritskivor insåg jag genast att 10 skivor är omöjligt. Efter 40 år av musiklyssnande blir det betydligt mer! Jag skrev förra gången att jag skulle försöka räkna upp 100 favoritskvor. Så här är är mitt försök... ...

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards