joydivision

Direktlänk till inlägg 14 november 2010

Forts om SD

Av Peter - 14 november 2010 16:37

Ja... I förrgår bloggade jag lite om SD med anledning av ett program på SVT som handlade just om SD och SD:s väg till riksdagen.


En av de saker som SD värnar om är svensk kultur, bevara den svenska kulturen och att gå emot det dom kallar "islamiseringen av sverige".


Vad är svensk kultur? Jag har ofta frågat mig det... och sen ställt följdfrågan "Vad hade svensk kultur varit utan influenser utifrån?"


Svensk mat... Ja... finns det egentligen nån utpräglad svensk mat? och isf vad är svensk mat? Kåldolmar... nej... dom är från början turkiska. Pasta kommer från Italien... Schnitzel från Österrike... Kroppkakor är en variant av en tysk maträtt... Pizza, kebab och gyros är det väl ingen som tror är svensk mat? Man kan göra listan lång...
Nu säger säkert nån svensk patriot "Falukorven är VÅR, den kan ni inte ta ifrån oss". Sant... Nu är inte KORV svenskt men iden att stoppa slakteriavfall i ett rött plaströr är svensk... Men vi har surströmming... det kan INGEN ta ifrån oss hehe.

Så jag tycker det är roligt att höra patrioter prata om sverige och svensk kultur samtidigt som dom spiller kebabsås på sina bomberjackor;)


Svensk film... Ja det finns en del svensk film, mycket svensk BRA film... Vi har Ingemar Bergman! Men vi får inte glömma att Bergman var väldigt influerad av utlänska filmare, både på andra sidan atlanten som från Italien och Tyskland! Sen har vi ju den helsvenska filmaren Colin Nutley! haha...


Svensk musik... Ja det finns mkt svensk musik som är influerad av allt från engelsk pop, tysk industrirock, österlänsk musik samt amerikansk hårdrock...


Det jag vill komma fram till är att alla länder utvecklas med influenser utifrån... själv vill jag inte vara utan utlänsk mat, film, musik och litteratur!


Vi svenskar äter arabisk mat, vi lyssnar på amerikansk musik, kör i tyska bilar, läser engelska deckare och tittar på filmer från hela världen...

Som jag hastigt nämnde i förra bloggen om just SD så var det en snubbe som talade vitt och brett om hur vi skulle värna om svenska högtider som lucia jul midsommar påsk och ålagillen! Ja vad säger man? Vet inte säkert men jag tror ålagille är ganska svenskt... resten är traditioner från hela den kristna världen!


Det påstås också att barnen inte får fira skolavslutningar i kyrkan, sjunga nationalsången osv... Det är ren och skär idioti... Om nån feg rektor inte vågar fira i kyrkor så får det stå för honom/henne... Jag känner inte EN invandrare som har nåt emot varken våra kyrkor eller vår nationalsång! Detta är ett typexempel på skräckpropaganda... precis som att SD (i skåne) påstår att moskeer är plantskolor för brottslingar och terrorister! Helt absurt...


All sån patriotism som SD visar är samma hets mot syndabock som vi såg i tyskland på 20talet... Det som chockar mig är att så många människor faktiskt går på det än idag!

Jag är inte för att staten ska bygga moskeer...tvärtom... precis som jag är totalt emot att staten ska bygga kyrkor åt kristna församlingar och slott åt inavlade monarker... (även renovering för att den inavlades avkomma ska få gifta sig på statens bekostnad). Nej låt religionen ta hand om sig själv vare sig den heter kristendom, islam eller hinduism! ;)

 
 
Ingen bild

Pilla

14 november 2010 18:03

Om skolavslutningen är obligatorisk för eleverna är det en del av utbildningen och därmed ställs samma krav på skolavslutningen som gäller för undervisning i skolan. Skolan bör därför utforma en skolavslutning så att varje elev kan delta och så att inte eleverna utsätts för ensidig påverkan för den ena eller den andra trosriktningen. Utgångspunkten är således att alla elever skall kunna delta i en skolavslutning. Det är viktigt att rektorn har kontroll över avslutningens innehåll och utformning.

kolla in skolverkets hemsida... i regel är det inte invandrare som sätter stopp utan "svennar" som tillhör jehovas vittnen. Det är min erfarenhet.

Peter

14 november 2010 19:29

Japp... precis min point... Jag har aldrig träffat nån invandrare som varit negativ till varken nationalsång eller kyrka... Dom flesta invandrare är som vi, dom tillhör en tro (som vi tillhör den protestantiska statskyrkan) fast ingen bryr sig riktigt om reglerna och förbuden!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 30 november 2019 17:04

Nu var det otroligt länge sen jag skrev nåt här! Jag brukar ju oftast skriva när jag har nåt jag vill säga eller nåt jag vill upplysa andra om och det har jag nu!   Jag gillar politik och samhällsfrågor och jag är väldigt intresserad av vad som...

Av Peter - 22 oktober 2018 14:40

Nu kommer ett ganska långt personligt inlägg.Vill på detta sätt belysa hur vissa svenska myndigheter behandlar vanliga människor. Jag talar om migrationsverket. Jag har antagligen varit tragiskt naiv i min tro att vi lever i ett relativt rättvist sam...

Av Peter - 20 augusti 2018 08:51

Jahapp hejsan igen! Long time no see, inte bloggat på en evighet men men men... har haft mkt att göra och trots att det verkligen funnits intressanta ämnen att skriva om har jag inte fått "tummen ur" som man så poetiskt säger! :)   Som rubriken s...

Av Peter - 26 april 2018 14:34

Dessa låtar är en lista över sånt jag anser att man bör ha hört minst en gång i livet... I alla fall enligt mig. 1. Motörhead - Killed by death2. Metallica - Master of puppets3. Bright eyes - At the bottom of everything4. Tom Waits - Hold on5. The ...

Av Peter - 25 april 2018 15:08

När jag började räkna upp mina 10 favoritskivor insåg jag genast att 10 skivor är omöjligt. Efter 40 år av musiklyssnande blir det betydligt mer! Jag skrev förra gången att jag skulle försöka räkna upp 100 favoritskvor. Så här är är mitt försök... ...

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards