joydivision

Alla inlägg den 1 juni 2010

Av Peter - 1 juni 2010 18:59

Jag älskar musik... Det har jag gjort sen jag var i tioårsåldern....

då och då funderar jag på vilka skivor som verkligen är BÄST... alltså inte bara bra musik utan verkligen odödliga skivor, såna skivor som kommer vara lika älskade om 20 år som dom är nu!


Tänkte göra en liten lista på mina favoritskivor genom tiden... frågan är hur långt jag kommer...


1. Den är given... Born to run av Bruce Springsteen... Innehåller världshistoriens bästa rocklåt enligt mig, titellåten... För mig är den skivan drömmar, illusioner, kärlek, ungdom, tankar... Bästa låtarna är titellåten och Thunder road...


2. Också en given skiva nästan lika bra som ettan... Closer av Joy division... När man läser texterna, hör musiken och känner stämningen från den skivan är det svårt att fatta att Ian Curtis och dom andra inte ens fyllt 25 år... Om jag måste välja en favoritlåt från den skivan måste det nog bli Isolation....


3. Lite skitig rock... Ace of spades av Motörhead... Ta 75% rock n roll... kasta i lite hårdrock och några nypor punk, flambera sen allt i diesel och voila... Ace of spades! Skivan är precis som bandet odödlig...


4. Flum ska det vara också! Dark side of the moon av Pink Floyd... En skiva jag inte vill vara utan...


5. Gammal hårdrock... Led Zeppelin - IV... Den är en klassiker som man måste ha i samlingen!


6. Lite svenskt... Ebba Grön - Kärlek och uppror! Svensk rock när den är som bäst... jag tillhör dom som säger att thåström är en artist av världsklass...


7. Lite klassiskt som man inte får missa... Let it be - The beatles.. kommentarer överflödiga.. En av världens bästa skivor


8. Nu en liten speciell skiva... en samling eftersom detta band har så många bra skivor och bra låtar att jag inte kan ta bara en av deras vanliga skivor... Standards av The Alarm,... Denna grupp har jag älskat sen åttiotalet... Låten "Spirit of 76" är ett mästerverk NÄSTAN lika bra som Thunder road av bossen!


9. Lite folklig rock... Fishermans blues av The Waterboys.... bara älskar den skivan... en del kommer säga "men för fan, A pagans place är mkt bättre" eller "This is the sea är waterboys bästa skiva" men jag håller stenhårt på Fishermans blues, det är Mike Scotts mästerverk...


10. Fan nu blir det svårt... finns många bra skivor... Tom Waits, Hothous flowers, The levellers, Pogues, Byrds, Bowie... Äh jag måste ha med Never mind the bollocks... Sex pistols... Den överlever jag inte utan!


Och det var 10 odödliga skivor... Några odödliga låtar på detta nu.... enligt mig såklart! min blogg, min smak och jag har RÄTT!


Ani difranco - You had time

Lars Winnerbäck - Söndermarken

Tom Waits - Jersey girl

The doors - The End

Bob Dylan - A hard rain´s gonna fall

The Levellers - One way

Jimi Hendrix - Purple Haze

The Byrds - Mr tamburine man

Metallica - Master of puppets

Dire straits - Private investigations

Mayhem - Life eternal

Jesus and the Mary chain - Taste of Cindy

An emotional fish - Lace Virginia

Hothouse flowers - Easier in the morning

Barry McGuire - Eve of destruction

Deep purple - Child in time

The Pogues - The old main drag

The saw doctors - I useta lover

Oyster band - Granite years

Spear of destiny - Mickey


Ja det var några... finns många många fler... en del av låtarna älskar jag för texten, en del för musiken och en del för känsla, stämning osv! Man skulle kunna kalla denna blogg för "soundtrack of my life"

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards