joydivision

Alla inlägg den 5 juni 2010

Av Peter - 5 juni 2010 11:06

Jag är ingen språkpolis... Ej heller är jag ett grammatiskt geni som kräks när jag ser ett meningsuppbyggnadsfel...


Det finns dock vissa saker som retar gallfeber på mig, saker som är så självklara att ingen över lågstadiet ska behöva göra fel...


Tänkte mest gnälla på två saker... en stavning och en grammatik!


1. Imon... Vet inte hur många gånger jag irriterat mig på denna stavning... Man stöter på den överallt, dock mest bland ungdomar 13-19 och givetvis nästan uteslutande på nätet... Det heter _IMORGON_ !!


2. Hur man använder ordet "dem"... I svenska språket använder man ordet "dom" som ersättning för två ord, De och Dem... Meningen "De åkte hem" kan lätt ersättas med "Dom åkte hem" men INTE med "Dem åkte hem" vilket är sorgligt vanligt.... Verkar som om detta är en sak som utvecklats överallt på nätet bland ungdomar även om detta fel även syns hos äldre... En annan kul iaktagelse om just detta är att det verkar som om det är vanligare i skåne än i övriga Sverige!


Detta är ingen kritik mot folk som har svårt att stava, det kan jag också ha. Det är heller ingen kritik riktat mot folk som skriver snabbt och missar en och annan stavning, det gör jag också ganska ofta... Det är kritik mot saker som folk egentligen kan men väljer att strunta i. Jag hade inte sagt nåt om jag läst "Imogron" eller nåt liknande... men just "imon" retar gallfeber på mig! :)


Jaja... vackert väder idag... Lutar åt en fotoutflykt innan det blir grillning ikväll!


Take care!

Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards