joydivision

Alla inlägg den 6 juni 2010

Av Peter - 6 juni 2010 09:32

Ibland sitter jag bara och surfar runt på nätet... Jag googlar inte, jag Enirar hehe... Det är lite politiska skäl eftersom jag tycker google är det största virusen sen datorn uppfanns (bara min åsikt)... Hursomhelst hamnade jag i ett flashbackforum... (Time out... översättning)

Flashback = Ett ställe på nätet som påstår sig värna om yttrandefrihet... I själva verket är det bara en medioker hemsida med mediokra människor (bittra datanördar som ofta helt utstötta ur samhället gömmer sig bakom konstiga nätnamn, konstiga presentationsbilder samt bittra åsikter om invandrare, homosexuella och andra grupper i samhället... Man skulle kunna kalla det för en sorts Hitlerjugend för vuxna datanördar)


Hursomhelst en gång till... Jag hamnade på flashback, och en tråd som handlade om hur några ungdomar med utlänskt påbrå (ungefär som jag... fast man får väl ta bort biten "ungdomar") omkommit i en olycka...
Visst ungdomarna hade begått brott, visst ungdomarna VAR invandrare... andra generationens visserligen men ja, jag antar att dom SÅG annorlunda ut.. MEN den behandlingen dessa ungdomar fick förtjänar INGEN människa, kriminell eller inte...


Jag har antagligen varit naiv som trott att internet har ett visst skydd mot rasism osv. men jag hade totalt fel... I den tråden jag hamnade hade folk gamla nazister som visningsbild... dom stod öppet för rasistiska och nazistiska åsikter... Färgade kallades för "Negerdjur", man talade om hur man firade att dessa tre ungdomar dött och jublade över olyckan... Man hånade även en person som i forumet ifrågasatte sättet de tre ungdomarna målades ut... Någon skrev helt öppet att han hoppades att ungdomarna varit vid medvetande så dom fått en "långsam och plågsam död och att dom skrikit av smärta hela tiden"...


Varför en sån tråd över huvudtaget? Det var frågan jag hade... Var det för att dom bittra internetnördarna på flashback ville värna om trafiksäkerhet? ville man slå ett slag emot brottslighet? Nej NEJ NEJ!! Det var man inte intresserad av...


Man ville stilla sin egen nyfikenhet... "Vilka var dom?" "Namn???" "Personregister???" "Brottsregister???" "Finns det bilder på bilen efter olyckan???" "Finns det bilder på dom omkomna?" En sorts frosseri i lidande... Antagligen ett gäng perversa människor som blir kåta av tre ungdomar med utlänskt påbrå som sakta brinner till döds i en bil... Vad är mest tragiskt... ungdomar som hamnat på glid eller vuxna som runkar till deras död? FÖr mig är svaret givet!


Det finns saker jag verkligen är emot, saker som ger mig rena kväljningarna.... En av dom är denna äckliga nyfikenhet... folk som FROSSAR i andras olycka och död... En annan sak jag hatar är feghet... Vuxna människor som gömmer sig bakom nazistiska nicknames på en anonym server och spyr sitt gift utan att stå för det... Men det går helt i linje med nazzarnas filosofi... individerna är ointelligenta, fega och bittra... såna som skyller sina egna misslyckade liv på invandrare på homosexuella osv. men inte vågar stå för det... Däremot om man stoppar in asen i en grupp, då jävlar... då kan 10 nazister lätt anfalla en ensam invandrare modiga som fan... Men ensamma är dom fegast i världen!

Jag är en stark förespråkare av åsiktsfrihet... tex var jag emot när tidningarna för ett antal år sedan la ut bilder av kända nazister, mc-knuttar och andra kriminella... Detta är VÄRRE... här går nazistpack och rasistpack till angrepp mot tre döda människor, dom frossar i deras lidande och död... Fega som sanna nazister... Stanna upp och tänk... tre DÖDA barn/ungdomar??? Som inte kan försvara sig, som inte kan ge sin sida av saken... Jag kan inte uttala mig om alla ungdomarna men en av dom kände jag för länge sen och ja, helt ärligt är jag inte förvånad att han hamnade i kriminalitet och inget var hans fel.. jag är säker på att han formades till det han blev av sin omgivning... Det finns en historia bakom varje brottsling... Jag försvarar inte brottet, jag försvarar människan... jag vill inte ha ett jävla skvallersamhälle där man kan gömma sig bakom anonyma IP-adresser och häva ur sig sitt rasgift och sitt hat! Jag vill vända på stenarna så nazistpacket kommer fram i ljuset, det är nämligen DÄR dom är lättast att bli av med...


Avslutning, för att på nåt sätt sprida ljus över hur jag tänker om dessa ungdomar...

Detta är mina tankar...


Varje barn som föds är en duk, en tom tavla... När barnet växer upp fylls tavlan av motiv... en del målar andra, en del målar man själv... en del målas utan att man ens är medveten om det medan en del målas väldigt medvetet...

Det första lagret färg på tavlan målas av föräldrarna... Det är det kanske viktigaste lagret... det är kanske lagret där dom viktigaste egenskaperna ska fästas på duken... saker som respekt för andra, respekt för allt levande, empati för andra (förmågan att se och leva sig in i andras känslor), kärlek till sin omgivning, tolerans, känslan av vad som är rätt eller fel... jag tror att allt det formas på duken under uppväxten fram till tonåren...


Vad jag vill säga är att alla människor förtjänar respekt... även en kriminell... INGEN människa förtjänar de påhopp och det hån jag läst i flashback...


En sak har jag bestämt mig för, Flashback är ett forum som INTE hör hemma i ett demokratiskt land... För mig är det givet att jag står för mina åsikter... Jag skulle aldrig gömma mig bakom ett internetnamn och en falsk bild för att få fram mina åsikter... Det är fegt... och fegisar står inte högt i kurs hos mig!


DAgens ord översatt enligt Peters ordlista...


DEMOKRATI... Alla människor har en åsikt, alla människor får och kan framföra den åsikten... Det ska inte behövas mod för att framföra en obekväm åsikt... Demokrati är frihet åt alla...


Presentation

Omröstning

Vilken är bästa jullåten genom tiderna?
 White Christmas
 O helga natt
 Snart kommer änglarna att landa (Lundell)
 A fairytale of New York (The Pogues)
 Feliz Navidad
 Last Christmas (Wham)
 Santa Claus is coming to town (Springsteen)
 Nån annan???

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards